Dag 40 - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 40 - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 40

Blijf op de hoogte en volg Jet

13 Oktober 2012 | Spanje, Úbeda

Totale afstand: 2939 km
Dagafstand: 50 km
Aankomst: Ubeda
Km to go: 398 km

Vandaag over een weekje komen we in Sevilla aan.....

Gisterenavond nog lekker even het dorpje ingelopen. Cazorla heeft een mooie historisch centrum met allemaal mooie pleintjes. Het was er druk. Je zag heel veel mensen in een wandelkleding lopen. Er zijn hier veel wandelroutes. Op het laatst nog een kleinigheidje gegeten en weer terug naar ons zolderkamertje.

Frank heeft vannacht weer goed geslapen. Vandaag gaan we van de oorspronkelijk route af. We gaan naar Ubeda toe. Dat stadje is niet opgenomen in de route van Benjaminson maar moet erg mooi zijn. Daar gaan we morgen een rustdag nemen!

Vanmorgen gingen wij om 9u op pad. Het is voor de de eerste keer dat we moeilijk op de route konden komen. En dat in een bergdorpje waar niets vlak is. Stijl omhoog, verkeerd weer naar beneden en dat zo een aantal keren. Ik kon het vandaag ook niet op mijn garmin zien, omdat in Cazorla de route splitste naar Granada of Jean. Dus ik zag 3 wegen! Dat was een beetje moeilijk!

Maar na wat gezoek hadden we uiteindelijk de goede route te pakken. We daalden af naar het dorpje Peal de Becerro. Daar moesten we in eerste instantie naar toe en dan zouden we de afslag Ubeda gaan volgen. Zo gezegd zo gedaan. Komen we in dat dorpje aan zien we geen afslag Ubeda, wel Torreperogil. Frank zei laten we maar het dorpje ingaan. Maat ik zei laten we even in ons boekje kijken. En ja hoor, naast Ubeda lag het dorpje Torreperogil.

Wij die weg aangehouden. We gleden als het ware naar beneden, zo'n mooie afdaling. Frank zei al, als we dadelijk maar niet weer omhoog moeten!! Rond half 11 (25 km) hebben er ergens een koffiestop gehouden. Vanaf dat moment hebben we tot in Ubeda moeten klimmen! Dan weer vals plat dan weer geleidelijk en soms stijl! Het is maar goed dat we niet hebben geweten dat we dit moesten doen ! We hebben vandaag de hele dag op een drukke tweebaans weg gereden tussen de velden met olijfbomen. Best saai, maar ja, dat krijg je als je van de route afwijkt! Frank en ik zeiden al tegen elkaar, het lijkt wel op de tweebaans weg net als in Cambodja. Vandaag was ook weer zo'n dag dat het lijkt of je gaat dalen en aan je benen voel je dat je aan het stijgen bent. En dat kilometers lang!

Twee kilometer voordat we in Ubeda aankwamen gingen we van de autoweg af. Na 44 km kwamen we in Ubeda aan. Wij fietsten naar het centrum opzoek naar een hotel/hostal.
Jullie willen het niet geloven maar nadat we bij een aantal hotels navraag hebben gedaan, bleek al snel dat alle hotels vol geboekt waren, ivm die nationale feestdag van gisteren!
We kregen het er Spaans benauwd van, want we zijn natuurlijk van de route afgeweken en hebben helemaal geen verdere informatie over deze regio. En we hadden al 25 km geklommen, dat was genoeg..
Wij uiteindelijk naar een soort VVV kantoor. Zei de mevrouw achter de balie hetzelfde. Wij zeiden, maar we moeten een slaapplek hebben, want wij zijn met de fiets. Zou je niet even voor ons kunnen bellen! Uiteindelijk wilde ze dat wel doen. Vraagt ze aan ons waar moet ik naar toe bellen, waar willen jullie slapen?
Rene, de vriend van Frank zegt altijd, in de duurste hotels is altijd plek! En onze Frank had afgelopen week nog een succesje op de beurs, dus het zat er wel aan..
Dus  wij zeggen "de parador" van Ubeda en graag voor 2 nachten.

En ja hoor, ze hebben een kamer! Nu liggen we hartje centrum. Er is alleen weinig personeel want die zijn aan het staken! Maar wij vinden dat geen probleem, als we maar kunnen slapen!
We hebben onze fietskleding in bad uitgewassen, want daar is natuurlijk geen personeel voor, haha

Lekker gegeten en een siësta gedaan. Nou, een ding is zeker, Ubeda is er hele mooie stad en we zijn blij dat we er naar toe zijn gefietst!

Morgen rustdag..

Adios

Ps: Maria, veel succes morgen met de marathon van Eindhoven. Ik zal aan je denken!

• 14 Oktober 2012 - 10:31

Elly: