Dag 41 - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 41 - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 41

Blijf op de hoogte en volg Jet

14 Oktober 2012 | Spanje, Úbeda

Totale afstand: 2939 km
Afstand: rustdag
Aankomst: Ubeda
Km to go: 398km

Nou onze kamer in deze parador is geen kamer te noemen maar een suite. Tjee, wat is die groot en mooi. En ze hebben geweldige bedden. We hebben al denk ik in een stuk of 36 bedden / kamers geslapen, maar dit spant de kroon!

Zoals Loes al had aangegeven  is Ubeda inderdaad een mooie stad. Overal mooie pleinen en heel veel kerken. Zo 's avonds begint het hier echt af te koelen. Moet je bedenken hoe het hier in de zomer is, als het lekker warm weer is en alle winkels open zijn.
Alleen hoor en zie je hier ook geen enkele buitenlandse toerist. En dat voor zo'n grote stad. Dat mis ik toch wel een beetje.

We hebben vandaag  weer een strak blauwe lucht!
Na een heel uitgebreid lekker ontbijt zijn we op pad gegaan naar Baeze. Dat moet volgens ons Loes en die nette meneer van afgelopen week een heel mooi historisch stadje zijn! Die meneer had ook nog gezegd dat je heerlijk kon eten op de plaza major. Het restaurant heette iets met een vogeltje.

Wij dachten, laten we eens de bus nemen. Wij hadden in ieder geval geen zin om te fietsen, wat op zich heel goed mogelijk was geweest aangezien het maar 11 km was! Dus wij op zoek naar het busstation. Gevonden, blijkt dat de eerste bus naar Baeze  pas om 14.30u vertrekt. Dus wij met de taxi opstap.

We werden in Baeze afgezet op de plaza major.  Frank en ik hadden inmiddels het Spaanse woord voor vogeltje opgezocht Pajaro. Dus wij kijken of er een restaurant was met Pajaro erin. En ja hoor we zagen het restaurant meteen!

Ook hier lopen veel van die toeristische groepen rond. Alleen jammer dat de winkels gesloten zijn. Ik had wel graag even willen shoppen, haha.

Zaten we lekker te eten, zat er een stel naast ons die ons aanspraken! Ze hoorden dat wij geen Spanjaarden waren en ze vroegen zich af waar wij vandaan kwamen. Ze spraken beiden  Engels !
Zij heette Lee, ze was 37 en kwam uit Taiwan en ze leerde 10 jaar geleden in Granada Mario kennen, 70 jaar. Hij heeft daar een soort kiosk. En ze zijn inmiddels man en vrouw.

Mario was 'n ex profwielrenner. Hij vertelde dat hij afgelopen zomer de Rabo ploeg training had gegeven en in de bergen van Granada. Ze vonden het super dat wij op de fiets naar Sevilla waren. Hij wilde precies weten waar wij overal waren geweest.
We hebben zo 'n leuke middag gehad met die twee. Zowel Frank als ik vonden het heerlijk om een gesprek te hebben met anderen.
Hij vroeg aan ons of wij ook nog naar Granada wilden komen. Dan zou hij met ons de bergen ingaan. Ik zei echt niet.

Die Mario vertelde dat hij in 4 uur van Granada naar Ubeda fietst is 160 km!!  Daar kunnen wij nog iets van leren. Lee vertelde dat hij in zijn jeugd ooit ergens wereld kampioen was geweest. Hij had ook gefietst met Joop Zoetemelk en Kneteman en Jan Raas. Hij sprak ook  beetje Nederlands! Mooi meisje, tot ziens! Hij was echt een beetje een overjarige casanova!! De hele tijd complimentjes geven aan mij...
Hij zei ook dat elke dag een glas rode wijn goed is voor  het fietsen!! En dan begon ie te glimlachen.

We hebben een heerlijke rustdag gehad. Morgen fietsen we naar Jaen. Ik heb op gps gekeken en we kunnen via een minder druk weg al gauw weer op onze route komen. Nog even afwachten of we deze weg gevonden krijgen...

Adios