Dag 43 - Reisverslag uit Doña Mencía, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 43 - Reisverslag uit Doña Mencía, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 43

Blijf op de hoogte en volg Jet

16 Oktober 2012 | Spanje, Doña Mencía

Totale afstand: 3086 km
Dagafstand: 81 km
Aankomst: Doña Mencia
Km to go: 209 km

Ja gisterenavond voelde goed en was leuk. Het was toch wel een heel speciaal moment toen we de 3000 km bereikten. Natuurlijk wist ik toen ik aan deze fietstocht begon, dat Sevilla rond de 3300 km zou zijn. Dat had ik berekend, maar op een of andere manier is dat dan zo ver van je bed!
Ik had überhaupt nooit verwacht dat ik ooit zo'n lange fietstocht zou gaan maken. Frank heeft mij daar echt in overgehaald. Die denkt daar gewoon anders over. Die laat het allemaal meer komen. Terwijl ik zo'n afstand probeer te overzien, wat natuurlijk niet kan! Vooral dat stuk Spanje. Vind ik nog elke dag zwaar. 't is ook wel echt een klere eind.

Frank ervaart de 3000km als "wauw dat we dat samen hebben gehaald". Hij vindt het gewoon fijn dat we dit samen kunnen doen. Hij ervaart deze reis meer als een vakantietocht dan een fietsreis. Hij vindt wel dat we er te lang overdoen. Voor Frank had het minstens een week korter mogen duren door meer km per dag te fietsen en geen rustdagen te nemen!

Ik wilde vandaag echt om half 9 op de fiets zitten, want we moesten vandaag weer 77 km volgend het boekje. Dus iets langer dan de afgelopen dagen. En dat op tijd aankomen, vind ik toch wel erg fijn!
Wij op pad. De stad Jaen uitkomen ging goed. We vonden al snel de Via Verte (oude spoorwegbaanweg) waar we vandaag op gingen fietsen. Toen we om half 11 in het dorpje Martos   (27 km) aankwamen hadden we onze eerste koffiestop. We hebben tot nu toe veel vals plat geklommen. In Martos moesten we proviand inslaan, want we zouden de komende 45 km geen dorpjes tegen komen! We hebben vandaag de hele dag de wind op kop!

Om kwart over 12 hebben we onze picknick stop, we hebben er dan 59 km opzitten. Nog nooit van ons leven hebben we zoveel olijfbomen gezien. We rijden hier veel over spoorwegbruggen met van die grote dwarsliggende houten spoorbielzen! Dat is me toch een gebuts als je daar overheen fietst! Het is maar goed dat onze fietstassen goed vastzitten! Een nadeel het stikt hier van de vliegen. Het is vandaag denk ik rond 20 graden of misschien ook iets warmer. Ik heb gehoord dat het in Nederland regenachtig is...

Al gauw naderden we de Provincie Corboda. Hier zijn ook nog wel veel olijfvelden maar het begint ook rotsachtiger te worden!

We zeiden vandaag tegen elkaar als dit een van onze eerste etappe  was geweest dan hadden we gezegd wauw! Maar, omdat we al zoveel moois hebben gezien raak je verzadigd.
Na de picknick moesten we weer vals plat gaan stijgen. Op 70 km kwamen we aan bij station van Luque. Daar konden we eventueel wat drinken! Maar wij wilden warm eten, dus klommen we door. Uiteindelijk kwamen we met 81 km op de teller aan in Mancha Real, een grappig klein dorpje met een winkelstraat!!

Alvaro heeft voor ons hier een hostal geboekt. De goedkoopste van onze reis €20. Maar het zijn super gastvrije mensen en we hebben heerlijk warm gegeten! En we hebben een heerlijk siësta gehouden, want de bedden liggen ook goed.

Vandaag hebben we de hele dag op de Via Verte gefietst op asfalt / gravel. Dus dat was goed opletten. Maar onze Frank heeft de hele dag kop getrokken!!!
Frank zegt, dat achter iemand aan fietsen minstens 20% minder energie kost... Dat geldt dus voor mij!! We hebben vandaag vals plat geklommen, gedaald en geklommen..

Morgen fietsen we naar Corboda.,
Nu gaan we even het dorpje verkennen!

Adios

• 16 Oktober 2012 - 19:59

Nettie:

Hoi Jet en Frank
    3000km AL wat een eind ,met de auto al ver om te rijden,
    Maar je zou op de fiets die afstand moeten afleggen !!!!!!.
    Nogmaals ik vind het knap !!!!!
    Jet ook al mag je dan achter Frank fietsen en is het 20% MINDER ZWAAR .
    je moet wel steeds die bergen WEER op .
    Hoop dat jullie van je laatste km nog geniet ,als je straks bij Loes en Alvaro bent ,hebben jullie het toch maar mooi gedaan .{het is nu niet ver meer }
    Tot snel en nogmaals GENIET
    Leive groetjes van Nettie

• 16 Oktober 2012 - 19:59

Nettie:

Hoi Jet en Frank
    3000km AL wat een eind ,met de auto al ver om te rijden,
    Maar je zou op de fiets die afstand moeten afleggen !!!!!!.
    Nogmaals ik vind het knap !!!!!
    Jet ook al mag je dan achter Frank fietsen en is het 20% MINDER ZWAAR .
    je moet wel steeds die bergen WEER op .
    Tot snel en nogmaals GENIET
    Leive groetjes van Nettie

• 16 Oktober 2012 - 20:08

José Van Uden:

Hoi klimgeiten

Nou het zit er bijna op, al ruim 3000 km gezwoegd.
    Nog een paar dagen en dan kunnen jullie uitrusten.
    Doe Loes en Alvaro de groeten.
    Nog veel plezier.

Adios José

• 16 Oktober 2012 - 21:01

Cecile:

Hola bicicletas, nog even en dan mogen jullie weer in je eigen bed slapen.
    Wij hebben volgens mij in hetzelfde pension geslapen, was toen ook 20 euro. Het heeft een hele leuke patio met wel 5 vogelkooitjes!
    Wij hebben deze route andersom gefietst, dus vanuit Sevilla naar Palma del Rio- Cordoba-Dona mencia enz. Het was toen verschrikkelijk warm, in het boekje staat ook, door de bakoven. Je kan beter fietsen met 20 graden dan met 40 graden. Cordoba is een erg mooie stad, dus lekker relaxen en eten, mmmmmmmm
    Hasta luego

• 17 Oktober 2012 - 07:03

Elly:

Ho Jet en Frank,
    Succes met de laatste kilometers,
    groet Elly

• 17 Oktober 2012 - 09:51

Maria:

Hoi Jet en Frank,

de laatste loodjes...
    Nu nog even lekker genieten wanneer je weer terug bent in Nederland kan dat niet meer.
    Het is herfstvakantie en hier regent het ontzettend veel.
    Groetjes