Dag 30 - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 30 - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 30

Blijf op de hoogte en volg Jet

03 Oktober 2012 | Spanje, Teruel

Totale afstand: 2304 km
Dagafstand: 73 km
Aankomst: Teruel
Nog te gaan vlgs het boekje: 990km

Het voelt heerlijk om vandaag op te staan wetende dat we al op hoogte gaan starten. Dat wil niet zeggen dat het klimmen over is, dat zal blijven, totdat we in Sevilla zijn.

Weet je wat zo apart is. Zolang wij op reis zijn zetten we elke avond onze bidons bij ons bed. En elke nacht drinken we 1 of 2 bidons met water helemaal leeg. Het lijkt wel of onze waterhuishoudiing  's nachts aangevuld dient te worden!!

Wij waren de enige gasten in hotel Mercadales. Tja, wie gaat er nog in oktober op vakantie  in het Maestrazgo natuurgebied en al helemaal niet fietsen! We hebben heerlijk gegeten. We hebben hier een soort bruine bonen soep op, echte winterse kost!

Vanmorgen weer om half 9 begonnen. Toen we 10 km hadden geklommen bereikten we Puerto de Villarroya het  hoogste punt 1700 mtr. van onze reis. De laatste 4 km waren 8 %. Dit is de eerste keer dat we zien hoeveel we stijgen! Terugdenkende aan onze reis, hebben we veel vaker 8% of meer hellingen gehad.
Zien we weer een rotswand voor ons liggen, met tegen die helling geplakt zo'n weg met allemaal van die haarspeldbochten. Die moesten wij weer hebben !
Toen wij op 1700 mtr waren stond er wel een bord, maar we hadden beiden niet de behoefte om met dit bord op de foto te gaan, want we hebben deze col  zelf niet helemaal bedwongen!!

Daarna  kregen we een steile afdaling van 8 km en kwamen we in Villarroya (18 km). Daar hebben we lekkere koffie con leche gedronken. Dat was wel nodig, want ik had het behoorlijk koud na de afdaling. Zoals in deze omgeving de hellingen die we moeten klimmen stijl zijn, zijn de afdalingen dat ook! We hebben flink moeten remmen, anders waren we wel heel hard naar beneden gegaan! Ik durf niet in te schatten hoe hard! Frank ging vandaag 58 km p.u

Ga ik in dat cafétje onze koffie halen, zitten hier 20 mannen in werkkleding te ontbijten, en hoe!!
Hier drinken ze gewoon rode wijn tijdens de schaft, en dat om 10u!! Ze vonden het hartstikke leuk toen ik van hun een foto maakte!

Daarna kregen we een klim naar Puerto Sollavientos op 1507 mtr. Via Allepuz klimmen en dalen we af naar Cedrillas. Wij hebben vandaag 4 hellingen te doen. Drie in de morgen en eentje in de namiddag! We hebben het gevoel dat we de hele tijd aan het klimmen zijn.
Weet je, natuurlijk daal je ook af. Maar als je bekijkt hoe hard we dan naar beneden gaan!
Als je bv  8 km gaat dalen dan doen we daar ongeveer 12 min over. Terwijl, als we 8 km moeten klimmen, doen we er een uur over. Dat is het verschil.

Benjaminson schrijft niet voor niets dat Spanje op een gekreukeld tafellaken lijkt. Het valt niet altijd mee om jezelf elke keer weer op te peppen! Nou spreek ik voor mezelf, want Frank ervaart het anders, Frank denkt 10km klimmen is een uur intensieve sportschool, terwijl dat ie dat nog nooit heeft gedaan, haha

Het verrast ons dat het zo kaal is hier op hoogte. Het is een woest bergland met hier en daar een dorpje.

Om kwart over 12 zijn we gaan lunchen in Cedrillas we hadden er 42 zwaar bevochten kilometers opzitten. We hebben vandaag weer de hele dag wind op kop. Het voordeel is, dat als de wind vanuit het zuiden waait, wij mooi weer hebben!

Weet je wat ook zo fijn is, dat we zo snel herstellen. Soms dan zitten we er echt doorheen. Als we dan even stoppen of iets drinken, dan gaat het wel weer !

Na de lunch moesten we weer 10 km klimmen naar Puerto Cabigordo op 1600mtr. Dat was onze laatste lange klim voor vandaag. Deze klim viel reuze mee! Vooraf is dat soms moeilijk in te schatten. Daarna daalden we af naar Teruel.

Als je bekijkt hoeveel verschillende vergezichten wij hebben gehad vandaag. Ongelofelijk, van een super kaal dor landschap, akkerbouw,  naar rotsachtig, naar haast mooi aangelegde tuintjes en als laatste mooie bebossing met allemaal dennenbomen. Dat je dit allemaal in "een" etappe kunt zien, echt geweldig!

Vandaag zijn we lekker om kwart voor 3 in Teruel. We hadden al snel een hostal gevonden in het centrum.
Daarna het stadje verkent. Ziet er leuk uit. Ik ben lekker naar de kapper geweest. Lekker mijn haren gewassen en geföhnd. Wij hebben hier zo'n zwerversbestaan en dan  kan dat zo fijn zijn, haha

Adios

Ps: Peter, mooi zo dat jullie de 42 km allemaal gelopen hebben, knap hoor!!

• 03 Oktober 2012 - 19:59

Cecile:

Hola bicicletas, jullie hebben weer goed je best gedaan met al het klimwerk. Komen jullie morgen door het dorpje Albarracin? Dit is fraai dorpje met smalle straatjes en trappetjes en een mooi plaza mayor. Moet je echt zien. Veel plezier en lekker je cafe con leche blijven drinken tussen alle spaanse mannetjes!