Dag 21 - Reisverslag uit Estagel, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 21 - Reisverslag uit Estagel, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 21

Blijf op de hoogte en volg Jet

24 September 2012 | Frankrijk, Estagel

Totale afstand: 1718 km
Dagafstand: 75 km
Aankomst: Estagel

Gisterenavond was het nog erg gezellig geweest. We hebben met 2 Engelse stellen en eigenaars Nick en zijn vrouw Izzy en Graig (de broer van Nick)  zitten eten. Wel grappig. Ze runden met z'n drieen de b&b. In de winter zijn Nick en Izzy ski instructeurs in Andorra en Graig, de vrijgezel gaat dan reizen. We hebben lekker tot tien uur zitten tafelen. Even lekker kunnen kletsen.

Toen we vanmorgen opstonden scheen het zonnetje. Toen we buiten kwamen merkten we al snel dat er een heel harde wind stond. Al gauw hadden we in de gaten dat we te maken hadden met een "Tramontane"! In de provence spreken ze over een Mistral, maar hier spreekt men over eenTramontane. Het zijn
van die sterke windvlagen, ongecontroleerd en te pas en te onpas!!
Ook waren er van die dikke zwarte wolken, die raasden voorbij. Ik zei nog tegen Frank, wij worden zeiknat. Maar blij toe is het bij een paar regendruppels gebleven.

Vanuit St. Marcel reden we naar Nevian. Van daaruit  begon onze klim naar Bizanet. Een hele mooie glooiende  klim met twee venijnig hellingen! Maar het was schitterend, ondanks die wind en de dreigende regen.

Daarna werd het glooiend maar door de wind was het heftig. We hadden vandaag zogezegd twee tegenstanders, de hellingen en de wind! Tegen elf uur begon het zonnetje door te komen.
We reden op landwegen door de wijngaarden. We zitten nu aan de voet van de Pyreneeën.

Je kunt nu echt volop zien dat de Fransen hun wijn aan het oogsten zijn. Overal zie je wijnplukkers en van die machines die de druiven eraf halen. Ook zie je tractors en vrachtwagentjes af en aan rijden. Er staan weer overal wijnhuizen aangegeven.

Vandaag hadden we absoluut het meest onstuimige weer gehad van heel onze reis. Tjonge, jonge, wat zijn die windvlagen soms sterk!!
Had je de wind mee, dan vloog je over de weg. Maar had je de wind ook tegen, dan stond je soms haast stil. Een keer ging ik haast onderuit. Het leek wel of de wind onder mijn fiets schoot!!

Na de middag ging de wind iets liggen en het weer klaarde het op. Het was weer zo fijn om in het zonnetje te fietsen. Het was denken wij vandaag 25 graden. Doordat wij veel over bergkammen fietsen heb je het ene moment de wind keihard van voren, ben je weer een paar bochten verder, dan heb je hem weer in de rug!!

Om twee uur zijn we onverwachts in Plaziols gestopt, bij Domaine Bertrand-Berge.
Ik had al een paar keer tegen Frank gezegd. Bij toeval zitten we nu in Frankrijk tijdens de wijnoogst. Dan moeten we toch een keer gaan kijken hoe dat in zijn werk gaat! Zoals de meesten van jullie wel weten, ben ik een echte wijnliefhebber!! Ik heb er wel niet zoveel verstand van, maar toch..

Nou vanmiddag hebben we een rondleiding gehad van Jérôme Bertrand! Hij legde uit dat de druiven worden binnengebracht met tak en al. Alles wordt op een lopende band gelegd en in het eerste stuk haalt de machine de eventuele takken en bladeren eraf. Daarna gaat het "goedje" over een soort trilplaat. Als laatste wordt er handmatig de eventuele rotzooi eruit gehaald. De druiven / sap worden via een slang in grote fermenteer vaten gepompt.
Daar blijft het 3 weken in staan totdat de pulp naar beneden is gezakt. De restafval (pulp) wordt daarna nog een keer uitgeperst. Daarna gaat de wijn in vaten om te rijpen.

Na afloop hebben we ook nog een van zijn rode wijnen mogen proeven (wij hoefden toch nog maar 16 km). Nou die was heerlijk. Het was jammer dat we niets konden meenemen. Hij vertelde dat zijn wijn ook bij wijnhuis Van Breda in Nederland werd verkocht!

Na Plaziols kregen we weer een klimmetje van een paar km,  blij toe hadden we toen de wind in de rug. Daarna hobbelden we lekker via de bergkam naar beneden! Door de fikse wind daalden we nauwelijks af en moesten we gewoon fietsen!!

Ik blijf misschien in herhaling vallen, maar het is hier zo mooi...

Kwart over 3 kwamen we aan in Estagel bij onze B&B. In de omschrijving stond dat het 85km zou zijn, maar het is uiteindelijk 75 km geworden (een meevaller). We hebben gisteren deze B&b gebeld!

Vanaf nu zitten we in de streek Rousillon. Dit is Frans-talig Catalonië.  We zitten nu 20 km van Perginan af.

Morgen slapen we 5 km van de grens met Spanje...

Doei

Ps: wij zijn die croissant met jam ook wel een beetje zat, haha

• 24 September 2012 - 19:43

Albert Van Der Rijt:

Hoi Frank en Jet.

Mooi verhaal over de wijngaarden. Het is vandaag in Nederland ook een stormdag met af en toe een spatje...maar wel 20 graden. Gisteren met HONDA naar de musical "Soldaat van Oranje"geweest. Spectaculair!! En...daarna heerlijk buffet. Netty en Geert hadden e.e.a. zeer goed verzorgd!
    Jullie een fijne avond en morgen op weg naar Spanje en de zon.!!!!

• 24 September 2012 - 19:43

Albert Van Der Rijt:

Hoi Frank en Jet.

Jullie een fijne avond en morgen op weg naar Spanje en de zon.!!!!

• 24 September 2012 - 19:49

Marjo Schets:

Wat dacht je van pain de campagne met brie of pain des noisettes(bij Le clerc, heerlijk!)

• 25 September 2012 - 18:31

Loes:

Vanaf morgen lekkere tostadas integrales con jamon, aceite y tomate natural, hmmmmmmm......