Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Collinswood, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Collinswood, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondreis door Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Jet

30 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Collinswood

Vandaag was het onverwachts weer een feestje!!!

We hadden wel gezegd dat we gingen relaxen en niets zouden doen! Maar dat is niets voor ons! Frank had gelezen in de lonely planet dat het dorpje Collingwood (82 km) in The Golden Bay (streek) wel een leuk kustdorpje was, beetje terug in de tijd, beetje hippieachtig..
Het is een van de laatste dorpjes in het noordelijkste puntje van het zuidereiland. Er loopt maar 1 highway naar toe en die ging over 'n bergpas. De ene haarspeldbocht na de andere. De vergezichten waren weer erg mooi!

Rond half 12 waren we in het dorpje Collingwood. Het was lekker zonnig! Eigenlijk is het dorpje maar 1 straat met wat winkeltjes maar het ligt wel direct aan zee! We hadden besloten om er te blijven slapen, er was een camperhome! En om in de namiddag naar Puponga (25 km) te fietsen. Uiteindelijk ligt daar Farewell Spit! Het meest noordelijk puntje van het zuidereiland. De asfaltweg loopt hier teneinde....

Rond half 1 op de fiets. Het was echt een mooie asfaltweg direct naast de zee. De heenweg wind op kop, maar ik ben lekker achter onze Frank gedoken. Het was 'n heerlijke tocht, mooi weer, schitterend uitzicht (aan de ene kant de zee en de andere kant de bergen) wat wil je dan nog meer...
We waren beiden helemaal hapy. Op enig moment ging m'n voorband kapot. Nieuwe binnenland erin gelegd, maar toen paste het tutje fietspomp niet. Dichtbij stond een huis. Frank met wiel en al er naar toe gelopen. De man had wel het juiste tutje en wij konden weer verder!

Na 25 km kwamen we in Puponga aan. Daar zagen we op 'n bord, Wharariki beach 6 km staan! Naast de weg zaten 2 Nederlandse jongens. Die zeiden dat Wharariki beach de mooiste kust had van NZ! En we zouden daar iets kunnen drinken! Dus wij ernaar toe, 6 km gravelweg, flink klimmen, maar wij dachten aan de mooi kust!!! Komen we daar aan, ligt daar een prachtige camping in the middle of nowhere maar het café was dicht. Om aan het strand te komen moesten we 'n half uur wandelen. Aangezien ik weer flink last heb van m'n knie en we al dik 30 km hadden gefietst, hebben we besloten terug te gaan naar Farewell Spit daar was ook een café.

Wij weer terug, flink stof happen, want er waren natuurlijk meer reizigers die deze plek hebben ontdekt.
Uiteindelijk kwamen we, na weer een fikse klim, uit bij het Farewell Spit café. Ligt super gaaf aan het strand! Wij lekker wat gedronken en gegeten!

Daarna weer de hele weg terug. Ik denk dat we zo'n 70km hebben gefietst! Eigenlijk een beetje teveel, m'n knie wilde niet meer! Rond half 7 waren we weer bij de camper.

Maar het was zo'n leuke dag en zo onverwachts!
Echt heerlijk! Ik begrijp alleen niet dat iemand zo afgezonderd wil wonen!!

Rond 8u gekookt en dadelijk lekker naar bed. Onze camper staat lekker aan zee... Heerlijk