Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Reefton, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Reefton, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu

28 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Reefton

Dit was in een woord geweldig... Echt super, super mooi...

We moesten onszelf om 11u melden Glacier Heli! Daar kregen we 'n speciale waterdichte jas, broek, dikke sokken en 'n soort bergschoenen aan waar de spikes (soort ijsschoenen) onder bevestigd moesten worden. Rond 12u gingen we omhoog. Het was heel leuk om in een helikopter te zitten. Door het vele glas heb je echt overal uitzicht.

De Franz Josef gletsjer zelf was zoals verwacht indrukwekkend. Toen wij eraan kwamen gevlogen was de lucht super blauw. Het was echt zo'n wauw effect...

Even wat informatie over de Franz Josef gletsjer. Er zijn schijnbaar maar 3 gletsjers in de wereld die in een regenwoud uitmonden. Dat is deze, de Fox glacier (hier 30 km vandaan) en ergens in Zuid Amerika! In het dal van Franz Josef regent het 7 mtr per jaar. Bovenop de gletsjer 15 mtr!! Het ijs op de gletsjer is 60 tot 100 mtr dik!! Onze gids vertelde dat in zijn eerste jaar in Franz Josef het 264 dagen had geregend. Daar word je toch echt depressief van, haha
Maar omdat Franz Josef ook dicht bij het strand ligt en het daar veel minder regent had hij een soort duo baan. Hij vertelde ook dat het soms in het dal zonnig was en boven niet, maar het kon ook visa versa zijn!

Zoals gezegd, wij hadden een schitterende dag uitgekozen!! We wisten dat we ook 2 uur gingen wandelen (je kon ook voor alleen een helikopter vlucht kiezen)! Dus toen we aankwamen moesten we onze spikes aandoen. Daarna zijn we naar boven geklommen en dat was echt heftig en soms ook griezelig op al dat ijs! De ondergrond waarop we liepen was alleen maar grof en onregelmatig, niets was egaal. Gleufje hier spelonkje daar, kleine waterstroompjes etc.
Je loopt als het ware op een ijsrivier! We zijn ook door 'n aantal "soort" ijsgrotten gelopen. Het was wel super mooi maar ik vond het ook soms griezelig! Ik wist haast niet waarop ik m'n voeten moest neerzetten! Frank vond het alleen gaaf...

Zoals verwacht begon mijn knie weer op de spelen. Het ging de laatste 2 weken best goed. Maar vandaag heeft ie weer een opdoffer gehad. Hoe langer we onderweg waren hoe meer pijn! Ook Frank z'n knie heeft flink te lijden gehad. Maar we hadden hier wel een een beetje rekening mee gehouden. We wisten dat deze wandeltocht niet zonder slag of stoot zou gaan. Ik had alleen niet verwacht dat we zo hoog zouden klimmen en dat we echt over die ijsschotsen naar boven moesten gaan...

Maar een ding is zeker. Frank en ik vergeten deze tocht echt nooit meer. Dit doe je maar 1 keer in je leven!!!

Toen we terugkwamen van de wandeling werd het in een keer bewolkt. Zo apart om te zien hoe snel het weer hier in de bergen kan kan omslaan. Binnen een kwartier was het bewolkt. Om 3u waren we terug. Glacier heli heeft de rest van de wandelingen geannuleerd vanwege de bewolking!
Ook in het dal was het weer zwaar bewolkt.

Bij terugkomst heb ik m'n knie ingesmeerd met SRL gel en m'n knieband weer omgedaan. Hij doet echt weer pijn..,
Daarna zijn we doorgereden naar Reefton. We zijn het onbestendige weer aan de westkust een beetje zat. En we hebben alles gedaan wat we graag wilden en met succes. Wij zijn super blij...

Morgen rijden we door naar de noordkant van het zuidereiland, daar is het lekker zonnig....

Ik plaats zo snel mogelijk een aantal foto's!

• 28 Januari 2014 - 07:33

Roy:

Wauw.. Nu ben ik pas echt jaloers ! Ben erg benieuwd naar de foto's. Geniet ervan.