Dag 37 - Reisverslag uit Riópar, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 37 - Reisverslag uit Riópar, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 37

Blijf op de hoogte en volg Jet

10 Oktober 2012 | Spanje, Riópar

Totale afstand: 2758 km
Dagafstand: 54 km
Aankomst: Riopar
Km to go: 529 km

Alcaraz was echt een leuk dorpje. We zijn op zoek geweest naar een routekaart, omdat we onze route iets gaan aanpassen. We gaan een kleine omweg maken naar Ubeda en Baeze. Loes had ook al aangegeven dat het hele leuke plaatsjes waren. We gaan daar dan ook een rustdag inlasten en dan komen er mooi op zaterdag in Sevilla aan. Dat komt ook beter uit voor hun. Wanneer en hoe we daar zijn weten we nog niet. Het zal er ook aan liggen hoe het de komende dagen zal gaan.

Wij willen zoals gebruikelijk rond half 9 vertrekken, want om 8u is het hier nog donker. Binnen een half uurtje is het licht. In onze hostal kunnen we pas om half 10 ontbijten. Dat vinden we eigenlijk te laat, maar het is niet anders. Wij zijn op een andere plek gaan ontbijten en om half 10 gingen we op pad. We hadden vandaag 3 lange beklimmingen.

Vanuit Alcazar (950 mtr) klommen we via  Vianos naar boven. Vlak voor Vianos kregen we 2 steile haarspeldbochten, daarna klommen we gestaag door. Het leek wel een soort maanlandschap waar wij doorheen fietsen. Heel apart!

Het eerste punt wat we bereikten was 1300 mtr (13 km). Hoe meer we naar boven klommen hoe slechter het wegdek werd, uiteindelijk was het gewoon heel grof en slecht!
Daarna daalden we weer een drietal km af, naar iets onder de 1200 mtr. Dat was echt uitkijken geblazen voor al die kuilen en oneffenheden.
Om 11.00u hebben we ons dekentje uitgelegd en even een cappuccino gedronken. Even oplaaien voor de tweede klim van vandaag.
 We moesten naar Puerto del Barrancazo (1430 mtr).
Op 22 km bereikten we de Col.

Daarna kwam de afdaling naar het dorpje Battan del Puerto (1100 mtr). Wij laveerden over het grove wegdek(30 km)!

Om half 1 beginnen we aan onze laatste klim van naar de Puerto de las Crucetillas 1450 mtr.
Om half 2 bereikten wij na een zwaar bevochten klim de tweede Col (42,5 km). Daarna lekker afdalen, nou ja, op zo'n slecht wegdek valt dat niet mee. Het voordeel is dat je veel moet remmen en daardoor beter van je omgeving kunt genieten. Benjaminson schrijft  in zijn boekje dat deze afdaling een van de mooiste uitzichten laat zien van deze reis. Of dat ook is weten we niet echt! We hebben al zoveel moois gezien!!

Op 50 km bereikten wij de snelweg. Nog even afdalen en we kwamen aan in Riopar.
Al snel vonden we een hostal. Wij vlug douchen en gaan eten, want wij hebben vandaag alleen een picknick pauze ingelast. Verder hebben we de hele tijd gefietst. We merkten aan onszelf dat we er vanaf wilden zijn. We zijn vandaag misschien 10 auto's tegen gekomen en hebben verder geen mens gezien. Ook hadden we de hele tijd helemaal geen bereik! Even helemaal los van alles.
Het was vandaag weer een schitterende dag, met veel sluier bewolking. En we kunnen beamen dat het inderdaad erg mooi is als je op hoogte fietst, maar ook weg zwaar!!!

Bij toeval zijn wij bij een Ecologisch restaurant wezen eten. Wij weten weer niet wat we hebben gegeten, maar zoals gewoonlijk eten wij alles op!

Nu lekker siësta.

Adios

• 10 Oktober 2012 - 18:23

Jacomijn:

Hoi Jet en Frank,

Ik zit echt iedere keer weer met verbazing te lezen over jullie fietskwaliteiten. En wat jullie meemaken en zien. Leuk dat ons allemaal zo op de hoogte houdt. Ik sla ook echt geen dag over om te lezen. Nog heel veel succes en op naar de eindstreep!

Liefs jacomijn

• 10 Oktober 2012 - 18:45

GERDIEN EN TOON NOOIJEN:

OOK IK HEB MET VEEL PLEZIER JULLIE REISVERSLAG IEDERE DAG GELEZEN.
    GEWELDIG, JE KRIJGT ZO DE KRIEBELS OM OOK EENS EEN KEER ZO IETS DERGELIJKS TE ONDERNEMEN.
    JET JE SCHRIJFT ZOALS JE BENT, EEN HEEL SPONTAAN MENS, DAAR HOU IK WEL VAN.
    MAAR FRANK, IK KEN JE DAN NIET ZO GOED, MAAR IK DENK DAT JIJ EEN GOED RUSTPUNT VOOR JE VROUWTJE BENT, GOEIEN TEGENPOLEN.
    HEEL VEEL SUCCES DIE LAATSTE 500 ZOVEEL KILOMETERS.

GROET TOON EN GERDIEN.

• 10 Oktober 2012 - 19:46

Cecile:

Wat zal ik je verslagen gaan missen. Het is net een boek waar ik elke dag even in lees! Het klimmen lijkt een makkie te gaan worden, is dat ook zo? Jullie zijn zeker sneller hersteld, je raakt aan het klimmen gewend he? Heerlijk even helemaal los van alles, dan fiets je echt met z`n tweetjes.
    Nog lekker genieten de laatste kilometers!

• 10 Oktober 2012 - 19:46

Cecile:

Nog lekker genieten de laatste kilometers!

• 10 Oktober 2012 - 21:13

Albert Van Der Rijt:

prachtige plaatsnamen!! Puerto del Uden..!! Sterkte en veel plezier bij de "laatste" kilometers

• 10 Oktober 2012 - 23:21

Marie-Jose:

Hallo Jet en Frank,

Het einde komt in zicht. Ik vind het geweldig dat jullie helemaal naar Sevilla fietsen. Geniet van de laatste week!

• 11 Oktober 2012 - 10:23

Maria:

Hoi Jet en Frank,
    Al weer dag 37!!! Jullie zijn weer een hele ervaring rijker en dat zonder Epo!
    Fietsen jullie echt alleen maar op lekker eten en op tijd een wijntje? (ha, ha)
    Nu de laatste kilometers en dan hebben jullie je doel bereikt.
    Geniet nog lekker,
    groetjes