Dag 23 - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 23 - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 23

Blijf op de hoogte en volg Jet

26 September 2012 | Spanje, Gerona

Totale afstand: 1879 km
Dagafstand: 90 km
Aankomst: Girona

Gisterenavond weer super lekker gegeten. De Spaanse invloeden zijn hier al echt merkbaar Ze hadden bv als voorgerecht charcuterie (plakjes rauwe ham en van die chorizo worst).

Gisterenavond hebben we nogmaals het fietsboek van Andalusie  bekeken. Je hebt van elke route een grafiek en daarop staan de hellingen die je gaat krijgen. In de boeken Eindhoven / Girona betekende 1 hoogte lijn 100 mtr. Nu in dit boek betekend het 200 mtr, dat is eens zoveel....
Vanaf morgen gaan met deel 3 fietsen. We hebben nogmaals afgesproken dat we het dag bij dag gaan bekijken!

Nou wij vanmorgen om half 9 op pad. We wisten dat we de laatste 150 mtr in ongeveer 2,5 km overbrugt moesten moesten worden en dat het zwaar zou zijn.
Nou  dat was het ook, tjonge jonge wat was dat stijl. We moesten echt afzien!!
Op enig moment zijn we afgestapt en hebben we de fiets omhoog geduwd. En dat was zelfs zwaar. Ik denk dat we ergens een verkeerd weggetje zijn in geslagen, want we wisten, via het boekje, dat  de laatste 1400 mtr een zandpad zou zijn. Nou, wij konden op enig moment niet meer verder alleen zagen we zandpad met van diepe gaten.  Wij toch maar afgeslagen en lopend door die kuilen gegaan! Na een paar honderd meter begon inderdaad het zandpad. En op enig moment stonden we op de grensovergang. Er stond een monument dat aangaf dat daar de grensovergang was.  Foto's..,

Grappig, om te zien. In Frankrijk was de weg een zandpad en vanaf de grens naar Spanje was het prachtig asfalt.
Daarna kregen we een afdaling van 9 km. We storten als het ware naar beneden, we gingen dik 50 km per uur.... Was wel spannend...

Het eerste dorpje waar in Spanje doorkwamen was La Vojal. Na de afdaling hadden we een mooie glooiende weg. Wat ons direct opviel waren de kilometers verbrande bossen. Wat moet het hier tekeer zijn gegaan. We hebben zeker 7/8 km door een gebied gefietst waar alles zwart geblakerd was.

Toen kregen we weer een klim naar het dorpje Terrades. Mooi dorpje, maar er was niets te doen. We hadden er 26 km opzitten, maar niets was open. Uiteindelijk hebben we zelf een cappuccino gemaakt en brood van gisteren op zitten eten!!
Ons valt op dat hier nergens een bakkerij of supermarkt is te zien!
Dat hadden we niet verwacht. Zodra we een supermarkt zien, gaan we van die repen etc inslaan. Hier is het echt weer anders dan in Frankrijk.

Aan het einde van de ochtend werd het meer bewolkt en begon het flink te waaien. We hadden de hele tijd wind op kop, was echt zwaar. Wat ben ik toch blij dat Frank het geen probleem vindt om kop te trekken.
Het is weer de hele tijd klimmen en dalen, dus best wel vermoeiend.

Om 1 uur hebben we in een soort gemeentehuis in Villaur (60 km) een restaurantje gevonden. Dat was wel nodig. Met name ik had vanmorgen echt te weinig gegeten!

Volgens het boekje waren er twee routes naar Girona.  Eentje,  de hoofdroute liep via Monells. De andere route ging direct via Colomers via de hoofdweg naar Girona.
Frank was er helemaal vanuit gegaan dat wij de hoofdroute zouden gaan volgen. Ik had al zo'n donker bruin vermoeden dat de garmin ons direct naar Girona zou sturen. Benjaminson schreef ook, wil je een voortzetting naar de andalusie route, ga dan direct naar Girona!!

En ja hoor, onze garmin gaf aan dat we Girona  moesten aanhouden. Het enige nadeel hiervan is dat we helemaal geen informatie meer hadden over onze route. We konden nu alleen op de garmin vertrouwen!! Via de dorpjes Flaca, Bordils en Campdora kwamen we via de snelweg aan in Girona.

Maar zoals ik al vaker heb aangegeven staat in mijn garmin maar "een" zwarte lijn en that's it. En als je dan op een snelweg zo'n stad komt inrijden en je ziet afslagen Girona Nord / Girona Sud en ze gaan beiden dezelfde richting uit, dan moet je kiezen. En soms kies je goed en soms fout. Het nadeel is dat je pas na een paar honderd meter ziet dat je verkeerd zit!!
En dan moet je maar weer eens op de juiste snelweg zien te komen met al die in- en uitvoegstroken... Dat is dan wel erg klote, op zijn zachts gezegd!!
En, omdat we over deze route geen informatie hadden, moesten we halsbrekende toeren uithalen om toch op de route te blijven! Op enig moment stond ik met mijn fiets midden op een snelweg, tussen een uitvoegstrook en de hoofdweg. Uiteindelijk is een vrachtwagen voor mij gestopt.... En ik dacht alleen maar, ik moet die lijn volgen anders raken we de route kwijt, haha

Uiteindelijk bereikten we om 4 uur het centrum van Girona. We hebben nu een hotel in het centrum. En we blijven hier lekker nog een dagje chillen en dan beginnen we aan onze tweede tocht, op naar Sevilla!!!

Adios amigo's

• 26 September 2012 - 19:51

Jacomijn:

Daar hebben jullie toch wel een foto van gemaakt hé! Jet midden op de snelweg, en die spanjaren maar toeteren zeker. ha ha. Nou geniet morgen maar lekker van een dagje rust. Dat verdienen jullie wel, en anders ben je er ook veel.te snel, of niet?

Succes nog, liefs jacomijn

• 26 September 2012 - 20:18

Geert :

Hey Bikkels

Proficiat !De Spaanse grens al gehaald,zonder trein !en in een supertempo.En ,Jet in de stad en op de snelweg kun jij beter kop trekken,je gooit je vrouwelijke charmes in de strijd en je mag overal voor!
    Veel succes voor de komende dagen !
    Los Groetos ,Geert

• 26 September 2012 - 21:49

Albert Van Der Rijt:

Geniet van het dagje Girona...en dan weer verder zuidwaarts.
    Veel plezier en bijtanken!

• 26 September 2012 - 21:49

Albert Van Der Rijt:

Geniet van het dagje Girona...en dan weer verder zuidwaarts.
    Veel plezier en bijtanken!

• 26 September 2012 - 22:08

Cecile:

Wat zijn jullie zijn goed opgeschoten, al in het spaanse land, heerlijk!! Ik liep 1 week achter met het lezen van je verslagen.
    Wij zijn net terug van 1 weekje barcelona etc. Deze keer met het vliegtuig, volgend jaar weer op de fiets.
    Wat is Spanje toch een heerlijk land, lieve mensen, lekker weer en goed eten.
    Lekker chillen en genieten, groetjes!

• 27 September 2012 - 00:00

Berdien:

Hola queridos amigos,
    Al bijna 1900 km gefietst en al in Spanje!! Jullie gaan als een speer, het lijkt maar tikken voor jullie, maar dat zal wel niet. Pffffff, ik vind op en neer naar Berlicum al een eind. Petje af voor julie en nog veel fietsplezier in Spanje en we spreken elkaar!!
    Liefs Berdien