Dag 8 - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 8

Blijf op de hoogte en volg Jet

12 September 2012 | Frankrijk, Charmes

Totale afstand: 723 km
Dagafstand: 121 km
Aankomst: Rupt Sur Saône

Ik schreef gisteren dat de hoteleigenaar een beetje sjaggie was en dat het hotel niet echt fris rook. Maar toen tegen zessen de gastvrouw binnen kwam fleurde het hotel op. De ramen en gordijnen van het restaurant gingen open. Wat bleek, zowel het hotel als het restaurant zijn op zondag gesloten en wij waren de eerste gasten.  Uiteindelijk bleek het een erg goed restaurant te zijn, ze hadden lekkere wijn en hebben we super lekker gegeten.

Vanmorgen kwam de bejaardenbond van Charmes ontbijten in het hotel. Een invasie van oudjes kwam binnen. Het was file op de trap naar boven, want ze wilden allemaal naar het toilet. Het probleem alleen was, er was maar een toilet. Dus uiteindelijk al die oudjes weer naar beneden. Het was een hele consternatie, wel grappig om te zien hoe druk die oudjes het kunnen hebben met een wc (over 20 jaar horen wij daar ook bij)!!!
Toen we vanmorgen onze fietsen aan het bepakken waren zagen we een Nederlands stel. Zij kwamen uit Roermond. Ze fietsten van Avignon naar Trier. Ze hadden hun elektrische fietsen bij zich. Ze vertelden dat ze zowel tussen de middag als 's avonds een warme maaltijd aten, omdat ze tussen de middag hun fietsen moesten opladen. S' avonds vonden ze het gewoon lekker. Ik vertelde hun dat wij met onze garmin reden. Ik liet de man zien hoe de garmin werkte. Zegt ie tegen mij, is dat alles wat je ziet, alleen die zwarte lijn, da's is ook niet veel. Ik zeg tegen hem, 't is niet veel, maar voor mij is het genoeg.

Vanmorgen hebben we  de eerste 30 km flink moeten klimmen. Maar het ging hartstikke goed. De stijle hellingen  beb ik zelfs met 9/10km omhoog gegaan. Ondanks de sterke tegenwind.

Tijdens die klimpartijen dacht ik toch wel  regelmatig terug aan die elektrische fietsen. Ik dacht dan, tjonge, jonge, wat zou het dan toch gemakkelijk zijn, haha

Na die beklimmingen hebben we 30km op een schitterend fietspad langs de Saône gefietst. Echt geweldig mooi. We fietsten tussen een kanaal en een rivier.

Om half 1 waren we in Fontenoy le Chateau. We hadden er toen 60 km opzitten. In de namiddag moest we de eerste 10 km weer flink klimmen. Er liep een weg door de bossen, het was wel geweldige mooie route. Daarna hebben we glooiend op kleine landweggetjes gefietst, ook erg mooi.

Uiteindelijk kwamen we na 121km om kwart over 5 aan bij onze B&B  in Rupt Sur Saône. Op zich vond ik die kilometers helemaal niet zo erg, dat ging wel goed. Maar dat zoeken naar een slaapplek daar heb ik echt de pest in. In principe ben je daar al mee bezig als je 's morgen vertrekt. We waren al vanaf 95 km aan het kijken naar een slaapplek. Uiteindelijk begon het ook nog te regenen en te onweren en dan word je er niet blij van als je niet weet waar je kunt slapen! Rond een uur of half 4 zijn we deze B&B gaan bellen. Het was wel 25 km verderop, maar ze hadden plaats. Toen wisten in ieder geval hoeveel  kilometers we nog moesten
fietsen. We hadden er al 95km opzitten! De laatste 25km zijn we weer via een fietspad langs de Saône gefietst. We hebben nog wel onderweg gekeken, maar niets gevonden. We hebben de hele tijd van die miezer regen gehad.
Toen we uiteindelijk hier aankwamen, was er niemand thuis. Wij dus weer aan het bellen, waren ze nog onderweg, ze zouden over 20 min. er zijn..

De mensen van deze B&B zijn super aardig en gastvrij. We werden lekker verwend. We kregen een lekker wijntje en nootjes. Een fijne warme douche, want we waren flink afgekoeld. We zitten hier echt in een heel klein dorpje. Er is hier geen restaurant. Heeft die lieve mevrouw voor ons wat eten klaar gemaakt. Ook heeft ze onze fietskleren uitgewassen. Wel grappig, hun zoon woont met zijn vrouw en drie kinderen  in Veenendaal!

Al bij al was het een enerverende dag. We hebben echt de "hele" dag de wind op kop gehad. Blij toe heeft Frank veel kop getrokken. Maar het was een schitterende etappe. En het klimmen ging ook erg goed.

Nu regent het flink en laten we de boel de boel. Morgen weer een nieuwe dag.

Slaap lekker

We hebben hier weinig tot geen internet!!

• 12 September 2012 - 07:55

José:

Hoi Jet en Frank

Echte bikkels hoor, respect voor jullie afzien. Vooral klimmen. Daarvoor heb ik ook een e-bike aangeschaft.
    Echt heerlijk vooral bij 't klimmen.
    Leuk om jullie reisverslag te lezen.

Groeten uit Zijtaart.

• 12 September 2012 - 10:03

Arie:

Die elektrische fietsen zijn ook voor over 20 jaar.
    En niet voor een energiek stel die "eventjes" naar sevilla fietsen

• 12 September 2012 - 11:21

Jan Van Hoof:

Ha Jet en Frank,
    Fantastische rit die jullie maken! Pet af! Leuk om jullie avonturen zo mee te maken. En het gaat allemaal super goed begrijp ik. Met wat pech onderweg hier en daar en wat wind en regen, maar met zo veel positiviteit houd niets jullie tegen. Knap. (zegt iemand die op dit moment niet eens een fiets heeft! Ik dus)
    Groet vanaf het welbekende 'kantoor' SDF.

• 12 September 2012 - 11:37

Marjo Schets:

He, wat leuk, daar hebben wij in de zomer ook gefietst! Wij heben toen in Fontenoy-le -Chateau op de camping gestaan en vanuit daar de omgeving verkend.

• 12 September 2012 - 12:00

Albert Van Der Rijt:

Hey Frank en jet....volgens de buienradar is het regengebied inmiddels vertrokken naar Duitsland en Zwitserland, dus hopelijk droog voor jullie. Hier schijnt de zon volop met een temperatuur van plm. 18 graden.
    We hebbem gisteravond van de laatste taart genoten!!!nadat we met de groep hadden uitgelopen na de Keienloop min het weekend.
    Hopelijk is dag 9 goed gegaan. Veel fietsplezier op dag 10!!

• 12 September 2012 - 12:27

Marianne Van Der Putten:

Als ik dit zo allemaal lees zou ik bijna (20 jaar ouder(?) en elektrische fietsen) ook zo'n tocht willen gaan maken. Lijkt me schitterend! Nog heel veel plezier en inderdaad wordt het weer volgens mij weer veel beter voor de komende week.
    Groetjes van Jan en mij!!

• 12 September 2012 - 13:57

Elle:

Hahaha twee flessen wijn zijn er toch op gegaan??? Zet em op samen! Jullie zijn zo in Sevilla! Kusss

• 12 September 2012 - 19:45

Elly:

Wat gaat dat vlotjes allemaal, veel kilometers al gemaakt zeg, super,
    warme groet El