Dag 15 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Jet

18 September 2012 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Totale afstand: 1254km
Dagafstand: 80 km
Aankomst: Le Puy

Gisterenavond lekker gegeten in ons hotel. Vanmorgen toen ik de rekening moest betalen, dacht ik dat ze een fout had gemaakt. Dus ik maakte ik hiervan een opmerking. Keek ze de rekening nog een keer na, bleek dat ze te weinig had geteld, lekker slim van mij!!

Vandaag om 8u weer uitgerust op de fiets. De eerste 21 km fietsten we op van die boeren plattelands weggetjes waar de kippen nog op de weg lopen. Heel grappig. Het was de hele tijd glooiend met schitterende vergezichten.  De dauw hing nog boven de weilanden. Het is best koud. Gisteren hebben we in Ambert voor Frank een nieuwe lange fietsbroek en regenjack gekocht. Hij is er inmiddels wel achter gekomen dat het hier in de morgen koud is. Toen wij thuis aan het pakken waren waarschuwde ik hem al, maar hij dacht het niet nodig te hebben. Ook heeft ie zo'n oud dun regenjackje meegenomen, waar je nog helemaal nat in wordt. Dus onze Frank is vandaag in het nieuw, haha

Ik zag er best wel tegenop om vandaag weer te gaan klimmen. Ik heb me voorgenomen om alleen met een lichte versnelling te fietsen. En in het eerste gedeelte van onze etappe ging dat ook goed.  
In Doré L'Eglise hebben we lekker koffie gedronken (even opwarmen)! 

Toen begon onze klim van 12,5 km via Bonneval naar La Chaise Dieu. De klim startte op 600 mtr en we eindigden op 1100 mtr! De laatste 4,5 km waren erg stijl. Dit had Benjaminson ook al aangegeven. En dat was ook zo. Uiteindelijk kan je niet meer soepel fietsen, maar moet je gewoonweg kracht zetten, anders kom je niet boven. Van de ene kant hadden we het beiden zwaar, maar van de andere kant viel het ook niet tegen. Ik voelde mijn knieën wel, maar kon goed kracht zetten zonder een irritatie gevoel te krijgen. De hele klim ging door de bossen. Met van die hoge dennennaalden bomen. Waar praktisch geen verkeer was. Heel mooi. In La Chaise Dieu (37 km)  was de top. Daar hebben we even een rust moment genomen. Frank voelde zich niet echt lekker, te laat en te weinig gegeten!!
We hebben de route erbij genomen en besloten om naar Le Puy te fietsen. Het was nog wel een dikke 40 km maar volgens het boekje zouden we geleidelijk gaan dalen! 

En dat was ook het geval. We hebben overwegend gedaald, echt heerlijk! Om sneller te kunnen dalen hingen Frank en ik met onze kin op het stuur, om onszelf zo klein mogelijk maken en daardoor weinig wind te vangen. Sommige momenten gingen we 55 km per uur. Het was super, we zoefden over de wegen. Ik had niet in de gaten hoe hard we gingen, aangezien mijn kilometerteller nog steeds kapot is, ondanks dat we de batterijen hebben vervangen, anders had ik wel meer geremd, want ik ben niet zo'n held! 

We waren al om half 3 in Le Puy en hadden 80 km gefietst. Doorgaan was geen optie, omdat er allemaal klimmetjes aankomen. We zitten nu in een beetje in een cheapy hotel. De hoteleigenaar is ronduit onaardig! Maar dat geeft niet, we kunnen lekker slapen en we hebben voor het eerst een balkonnetje! 

Als ik zo terug kijk naar vandaag ging het met mij erg goed. Mijn knie voelt nu ook goed. Frank had vandaag niet zijn dag. Ook valt ons op dat het relatief  erg goed gaat met onze billen en schouders. Beter dan onze andere fietsvakantie's.

Na een lekker bad zijn we het centrum van Le Puy ingegaan. Het oude stadscentrum ligt op 600 mtr hoogte. Dus we hebben flink moeten klimmen. Frank had gelezen dat vroeger hier de Santiago de Compostella startte. We hebben hier diverse Compostella wandelaars zien lopen.

Het weer, vandaag is het de hele dag zwaar bewolkt geweest. Aan het einde van de ochtend, tijdens de laatste kilometers van onze klim, regende het een beetje. Daar is het blij toe wel bij gebleven! Het is nu 18.00uur en het regent flink. Ze hadden ook regen voorspeld voor vandaag.

Nou lekker hier nog een kleinigheidje eten en dan weer vroeg naar bed. Morgen wacht ons weer een zware etappe!

Doei

Ps: we hebben gelezen dat het weer in Nederland minder wordt. Terwijl wij, volgens weeronline  beter weer gaan krijgen!

  • 18 September 2012 - 20:30

    José :

    Hoi Frank en Jet

    Nou er komen nog wel wat klimmen aan, dus ben heel voorzichtig met je knie.
    Als je knie warm aanvoelt, kun je hem het beste koelen, als dat mogelijk is.
    Je weet wat voor knietjes ik heb, dus....ben er zuinig op.
    Het wordt hier inderdaad herfstachtig, jullie fietsen naar de zon.
    Heerlijk, Fiets ze!!!

  • 18 September 2012 - 23:11

    Maria:

    Hoi Jet en Frank, is Frank altijd zo eigenwijs?! Jet laat hem toch lullen! Wij zitten nu in Portugal en gaan morgen voor een dagje naar Servilla. Dus als jullie door fietsen dan kunnen we nog ff een wijntje drinken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Fietstocht Jet & Frank naar Sevilla

Met de fiets van Veghel naar Sevilla.

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2012

Dag 47

19 Oktober 2012

Dag 46

18 Oktober 2012

Dag 45

17 Oktober 2012

Dag 44

16 Oktober 2012

Dag 43
Jet

Fietstocht Jet & Frank naar Sevilla

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 59160

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 24 Februari 2016

Rondreis Oman

01 Februari 2015 - 03 Maart 2015

Rondreis Chili

04 September 2014 - 19 Oktober 2014

Fietsreis Santiago

27 December 2013 - 08 Februari 2014

Rondreis door Nieuw Zeeland

28 Juni 2013 - 17 Juli 2013

Rondje Nederland

04 September 2012 - 31 Oktober 2012

Fietstocht Jet & Frank naar Sevilla

Landen bezocht: