Dag 11 - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 11

Blijf op de hoogte en volg Jet

14 September 2012 | Frankrijk, Cluny

Totale afstand: 969 km
Dagafstand: 89 km
Aankomst: Mazille

Vandaag gebruiken voor laatste keer het eerste boek. Vanaf Cluny start het tweede boek, deze gaat tot door tot in Girona !

Gisteren hebben we goed gegeten in de abdij. Ze hadden een hele kleine kaart met typische streekgerechten.
En dan vanmorgen, Ik heb af veel mee gemaakt, maar ontbijten in een schemerachtige omgeving met een kaarsje. Dat was voor mij toch wel nieuw. Zitten Frank en ik daar in onze fietskleding, dat plaatje paste niet, haha

Vanaf vandaag fietsen we in de Bourgogne. De eerste 20 km fietsten op een pad door de wijngaarden, echt schitterend. We waren beiden zo onder de indruk en zeiden tegen elkaar, wat is het toch goed dat we gisteren gestopt zijn. Anders hadden we nooit zo genoten van deze etappe.
Het is hier zo anders, de dorpjes zijn
levendiger en lieflijker. Overal zie je wijnkelders waar je wijn kan proeven en natuurlijk ook kopen. Dat gaat voor ons natuurlijk niet op, anders komen we nooit in Sevilla, haha
We fietsten op de flanken van de berg tussen de wijngaarden. Ze waren al volop de druiven aan het plukken. We hebben 2 uur over de eerste 20 km gedaan. Er waren ook zoveel mooie dingen om te zien. Ook heel veel mooie kastelen.
Wel grappig om te vertellen, Frank heeft zeker 10 jaar, voordat ie mij kende, in de streek Bourgogne naar een kasteel gezocht. Hij reed zeker 4a5 keer per jaar naar de Bourgogne om een kasteel te bezichtigen. Uiteindelijk heeft hij er nooit een gekocht. En nadat ie mij kende is hij gestopt. En vandaag begint hij er weer over!  Jullie denken toch zeker niet dat ik, in de middle of nowhere, in Frankrijk in een kasteel ga wonen!!!

Na de mooie  route door de wijngaarden zijn we gaan fietsen over fietspad "Voi Verte". Dit is een oude spoorlijn en dit pad is ongeveer 44 km lang. Na een half uur zijn we even afgeweken en hebben we over wandelpaden gefietst door de bossen. Dat was ook erg mooi, alleen bepakt fietsen op een wandelpad!!! Frank heeft zelfs een hert gezien dat het bospad overschoot.
Daarna hebben we tot in Cluny op de Voi Verte gefietst. Dit is echt een geweldig mooi fietspad. Dan fiets je langs het water, door wijngaarden, bossen, en dan weer langs de mais velden, echt heel divers.

Wel apart vandaag, zowel Frank als ik konden onszelf niet echt warm fietsen, terwijl het toch rond de 21 graden was en zonnig.  We moesten echt tot laat in de namiddag onze trainingsjack aanhouden! Alleen tijdens de klim na Cluny kregen we het pas warm!

Na Cluny gaat de route weer opsplitsen. Je kon kiezen uit Maçon of Le Puy.  Wij hebben voor Le Puy gekozen (de hoofdroute). Volgens Benjamin moeten we wel vaker, maar ook geleidelijker klimmen, en je hebt de mooiste vergezichten.  Een nadeel van de Benjamin route is dat hij geen stijgingspercentages aangeeft bij de bergetappe's. Bij de Rome route stonden die wel aangegeven. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen bv 6% of 10% stijgen! We zullen het de komende dagen wel gaan ervaren!! Als we in het boekje lezen wat ons te wachten staat... Maar van de andere kant hoor je mij niet klagen, want fietsen is het enige wat ik op een dag hoef te doen, haha
Dan heb je het niet goed!

We hadden al gezien dat we na Cluny flink moesten stijgen, voordat we in Mazille aankwamen. Nou dat was ook het geval! Tjonge jonge, wat hebben we moeten klimmen en wat was de afdaling toch stijl. We moesten op enig moment echt flink in de remmen, omdat de weg een U-turn maakte. Onze remmen piepten van alle kanten en we waren best wel geschrokken!

Na 89 km kwamen we aan in een piep klein dorpje Mazille. We hebben gisterenavond via internet naar een B&B gezocht deze regio. We slapen nu in hoteltje L'Estaminet. De eigenaar is een Belg (spreekt Nederlands). Hij en zijn vriend zijn 6 mnd geleden dit hotelletje/restaurant begonnen. We gaan vanavond ook hier eten. Naar wat ik nu ruik, gaat dat wel goedkomen. Ongelofelijk dat zo'n jonge man in dit gehucht iets gaat beginnen! Maar wij zijn er in ieder geval blij mee.

In het vervolg van onze reis gaan we proberen om in B&B of in kleinde familie hotelletjes te overnachten, dat vinden we gemoedelijk en de mensen zijn vaak gastvrij!

Jullie allemaal een fijn weekend. X

Ps: tjonge, jonge, wat een lang verhaal, wat heb ik toch altijd veel te vertellen....

• 14 September 2012 - 20:21

Albert Van Der Rijt:

Hey Frank en Jet,
    Het is een lang verhaal, maar wel weer een mooi verslag van deze dag.
    Jet laat Frank een kasteel kopen voor het trainingsweekend van de Keien dan maken we er een lang weekend van!!
    Geniet van de avond en morgen weer veel rij- trap- fietsplezier!
    In Veghel vieren vanaf nu Kermis. Volgende week zaterdagavond is het Blauw Geel - UDI!!

• 14 September 2012 - 20:37

Nettie :

Jet wat leuk ,ik ben geen fietser maar door jou verhalen zou je willen gaan fietsen .
    Het is leuk zoals je elke dag weer je verhaaltjes schrijft .
    Geniet er nog van en echt ik ben zo benieuwd of je dadelijk de pyreneeen ook leuk vind .
    heeeeel veel FIETS plezier .
    Groetjes ook aan Frank Van Nettie

• 15 September 2012 - 17:16

Renee:

Ach Jet, het is even omschakelen maar ik zie jou best wel als jonkvrouw Jet, met haar ridder Frank in een kasteel wonen!! (haha) mooi niet, jullie kasteel staat in Veghel..................
    groetjes van Renee