Dag 10 - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Jet

13 September 2012 | Frankrijk, Beaune

Totale afstand: 880 km
Dagafstand: 68 km
Aankomst: Beaune

Sinds gisterenavond weet het verschil tussen een Chambre d'hote en een Table d'hote. Het zijn beiden B&B alleen bij de Table kun je ook 's avonds aanschuiven om een warme maaltijd te eten. Nou, en dat hebben we gisteren gedaan. We werden om half 8 aan tafel verwacht in de keuken. De man des huizes Jean stond te koken en Martine zijn vrouw was de gastvrouw. Ze hebben 30 jaar een bakkerij gehad, die hebben ze 16 jaar geleden verkocht en zijn ze een Table d'hote begonnen.
@Trees & Bernhard, misschien is voor jullie???
Het waren super aardige gastvrije mensen. Uiteindelijk schoof een Belgisch echtpaar aan (Frans/Nederlands talig) een Fransman en een Fransman van Italiaanse afkomst. Dat was ons tafelgezelschap. Ik was de enige die geen Frans sprak!! Het etentje begon met een kirsch likeur met droge witte wijn, daarna witte wijn en rode tijdens ons hoofdgerecht. De rest van het 5 gangen (totale kosten p.p. €26) zal ik jullie besparen. De wijn vloeide rijkelijk en onze Frank werd steeds spraakzamer. Hij was volop aan het woord. Ik verstond er natuurlijk niets van, maar had geluk dat de Belgische mevrouw veel voor mij vertaalde. Maar niet alles, want schijnbaar waren sommige dingen niet voor mijn oren bestemd!  Vooral de Italiaanse Fransman was een echte charmeur. Jean schonk maar wijn in bij Frank. Ik zei al, no no tommorow bicicleta. Maar daar lachte hij om. Uiteindelijk vond Frank dat Jean op een of andere darter leek Phil Tayler. Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Werd er ter plekke internet ingeschakeld om te kijken hoe die goeie man eruit zag. Dit lukte natuurlijk niet. Al bij al was het een hele geslaagde avond met een baldadige Frank. Grappig om te zien.

Toen we vanmorgen opstonden was het miezerig en grijs weer. Er werd regen voorspeld voor vandaag. De eerste 30 km was het alleen maar klote weer. Er was niets open waar we iets konden drinken of eten. Uiteindelijk zijn we binnen gegaan bij een bakkerijtje in Alserey, we hadden het hartstikke koud.  Daar mochten we achterin de bakkerij onze eigen cappuccino maken, want ze hadden geen koffie voor ons. En ze hadden een heerlijke koek. Het was zo fijn om even warm te worden. We hadden ook besloten om vandaag in Beaune te stoppen, omdat het zo'n slecht weer was. We zouden eigenlijk nog een 35 km doorfietsen.  Maar ja, dat is het mooie van backpackend fietsen, niets moet, alles mag..

Rond 12 uur stopte het met regenen, maar ik had het inmiddels zo koud en was zo moe dat ik blij was toen we om 1 uur in Beaune aankwamen. We hadden toen 68 km gefietst! Na wat zoeken hebben we een piep klein kamertje gevonden in, ja hoor, alweer een abdij. Het is het oudste pand van Beaune en het heeft maar 9 kamers. Het heet Abbaye De Maizieres! We hebben de laatste kamer op de bovenste verdieping, notabene 82 treden omhoog en dat met onze vermoeide benen!! Na een lekker bad had ik het eindelijk weer warm.

Over de route. Op zich was de route hartstikke mooi, alleen het kijkt allemaal zo anders als je van dat miezerig / regenachtig weer hebt. We zijn veel door de bossen gefietst. We hebben de hele tijd moeten klimmen en dalen. Frank heeft de hele tijd kop getrokken, omdat we flink de wind van voren hadden. Laten we het maar op houden dat het mijn dag vandaag niet was, haha
Ik denk dat ook zo'n 5 gangen dinner en al die verschillende wijnen niet bevorderlijk zijn geweest voor vandaag. Weet je, een paar glaasje wijn is niet erg, maar dit is voor mij too much!!

Voor diegene die denken dat we te snel in Sevilla zijn. Nou dat duurt nog lang. Tot Girona is al een dikke 1850 km en dan nog Spanje een dikke 1550 km. Dus voorlopig zijn we er nog niet. En dan die "colletjes" die nu gaan komen.

Vanmiddag zijn we Beaune ingelopen. Maar, omdat het hele tijd van dat kwakkel weer was, waDes dat ook niet echt een succes. De stad Beaune is wel een leuk stad. Niet zo groot maar daardoor heel knus. De stad Beaune is het mekka van de Bourgogne. Je hebt hier super veel wijnkelders waar ze deze wijn verkopen. Ook hebben ze hele mooie kleding winkels, maar daar loop ik maar aan voorbij, aangezien ik alles zelf op de fiets moet meesjouwen, haha.

Dus hebben we onverwachts een middagje rust gehad. Dat was erg fijn. Vanavond blijven we hier eten. Moet erg lekker zijn.

Au revoir

Ps: de komende dagen krijgen we droger weer en meer zon...

• 14 September 2012 - 09:34

Jeanien:

ik zie het voor me....jullie met zijn allen aan de eettafel.....in een keukentje....maar dat zal wel niet....en maar wijn drinken.....mmmmm....kon slechter....

• 14 September 2012 - 12:20

Cecile:

heerlijk zo`n middagje rust, moet je maar regelmatig inplannen!
    Hebben jullie nog lekker gegeten gisterenavond?
    Groetjes...

• 14 September 2012 - 17:45

Irma:

Jeanien ... En dan een Jet die niet mee kan doen aan het gesprek haha heftig Jet!! Was weer een super leuk verhaal. Ik ben zeeeer benieuwd naar vandaag. Je hebt me al nieuwsgierig gemaakt :-) xx