Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Doubtful Island, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Doubtful Island, Nieuw Zeeland van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondreis door Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Jet

24 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Doubtful Island

Vandaag gaan we een dagje naar de Doubtfull Sound.

Om 9u werden we opgepikt bij de camping! Onze chauffeur vertelde dat het hier 200 dagen per jaar regent! Maar tot nu toe ziet het weer er goed uit. Toen we in het dorpje Manapouri aankwamen zijn we aan boord gegaan. We hebben 1uur op Lake Manapouri gevaren om bij een eiland te komen.
Daarna weer de bus in. Eerst hebben we 'n ondergrondse elektriciteit centrale bezocht, Daarna moesten over 'n "bergpas" heen om bij de Doubtfull Sound te komen. Dit traject moesten we ook de terugweg weer ondergaan, maar we vonden het echt de moeite waard!

Lake Manapouri is een gigantisch groot meer. In dit "meer" liggen meer dan 30 eilandjes (groot en klein)! Ligt in het zuid/westen van het Zuidereiland.

Toen we op het eiland aankwamen gingen we eerst een ondergrondse elektriciteit centrale bekijken. Dit was heel indrukwekkend.
In de jaren '60 hebben ze hier een elektriciteit centrale gebouwd die geheel wordt aangedreven door water! Heeft 10 jaar geduurd voordat ie klaar was. Het duurde al ruim 2 jaar voordat ze de 2 km lange tunnel hadden gemaakt door de rotsen.
De centrale zelf ligt 200 mtr. onder de rotsen en bevat 8 super grote generatoren. Het turbine station, waar wij waren, leek op een James Bond-achtige omgeving! Het is dat we het met ons eigen ogen hebben gezien, anders geloof je het niet! Zo onwerkelijk!

Uiteindelijk gingen om 1u in de namiddag aan boord. Het was een grote boot, soort catamaran, met een mooi boven en onderdek.
Het was mooi om te zien dat Fjorden hier begroeid waren met bomen, struiken en heel veel mos. Dat komt natuurlijk van het vochtige klimaat!

Weetje wat zo apart was, (had de chauffeur ons uitgelegd) zie je een fjord met een open kaal stuk, zonder begroeiing. Blijkt dat daar een lawine van bomen is geweest. Die al het struikgewas heeft mee gesleurd! Dat gebeurd hier spontaan. Komt er een kompleet stuk bos naar beneden gevallen.

We vinden het hier weer ontzettend mooi. Het uitzicht veranderde continu. Elke keer komt er weer een ander bergketen tevoorschijn! Het grote verschil met gisteren was dat de fjorden daar veel steiler en kaal waren. Deze waren ook glooiender en groener. Hier waren ook veel minder watervallen. Maar 'n paar gezien.

Ook vandaag hebben we de hele tijd boven op het dek gezeten! Daar zie je het beste. Het was ook de hele dag droog. Soms kwam ook nog het zonnetje te voorschijn. Blij toe was het niet koud!
Toen we bij de Tasmanzee aankwamen leek het net of het water daar ophield! Of het daar echt ophield!
Het is wel grappig om ons bezig te zien zo'n dag op 'n boot! Frank gaat ergens strategisch zitten om goed te kunnen genieten! Ik sjouw heel die boot door en meen dat ik niets mag missen met m'n camera, haha

Uiteindelijk kwamen we rond 4u terug op het eiland. We hadden zo'n 90 km gevaren, zei de kapitein. Frank en ik hebben genoten. Je bent een middag in een totaal andere omgeving. Daarna weer de bus in en de boot en de bus!
In de laatste bus kon je merken dat iedereen het had gehad. We waren allemaal verzadigd en moe..

Toch heb ik net nog gekookt en onze Frank heeft afgewassen en we lopen dadelijk even het dorpje in, even uitbuiken!

Fijne dag allemaal...

ps: zodra ik wifi heb plaats ik weer foto's

• 24 Januari 2014 - 12:19

Cecile:

Hoi Jet en Frank,

Wat heerlijk allemaal, ik geniet weer enorm van je spontane verslagen.
    Blijf maar lekker genieten, wij hebben de hele avond in de regen mogen trainen!
    Nadal heeft zojuist gewonnen van Federer en zit nu in de finale.