Rondreis chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondreis chili

Blijf op de hoogte en volg Jet

16 Februari 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Vandaag hebben we de El Tatio Geysers bezocht. De naam betekend "Tata" = is een oude naam voor grootvader en "io" = huilen. De Tatio Geysers liggen op 4300 mtr. Dit zijn de hoogste Geysers ter wereld!

Vanmorgen om half 5 werden we opgepikt. Deze excursie moest vroeg in de ochtend plaatsvinden, omdat het dan koud is (rond het vriespunt). Het hete water geeft dan met de koude omgeving een prachtige stoomvorming. De gemiddelde temperatuur van het water is 85 graden.

Na anderhalf rijden waren wij er. Het is hier verdomd koud. Het was een indrukwekkend gezicht als je zo al die Geysers ziet. Te bedenken dat het binnenste van de aarde zo warm en dat het een uitgang zoekt middels een Geyser.
Er waren zelfs mensen hun eitje aan het koken in de Geysers. Grappig om te zien. Ik stond bij 'n kleine Geyser en die leek net op een pan water die aan het koken was, allemaal van die bubbels haha
Er waren ook thermaal baden waarin je kon gaan liggen. Gemiddeld 30 graden.

Op de terugweg kwamen we langs een moerassig gebied "Vado Puntana". Daar stonden diverse Pequeños (kleinere soort lama). Deze Pequeños leven alleen boven 3000 mtr. Was een mooie gezicht.

Toen wij vanuit de bergen naar beneden reden leek het wel je de zee zag liggen. Zo echt leek het. Je weet dat het niet kan, maar toch... Dat zijn de zoutvlaktes. Maar door kleurschakeringen lijkt het net de zee! Gisteren viel mij dit ook al op. Is heel apart.

Net voordat we in Atacama waren hebben we ook nog de Cactus Valley bezocht. Ook dat was geweldig. Van die grote cactussen die wel 5/6 mtr. hoog waren en dat tussen de rotsen. We hebben daar rondgewandeld tussen het riet, rotsen en riviertjes. Op enig moment zijn Frank en ik gestopt. Het werd gewoon te link voor ons. Ze gingen over rotsen klimmen en springen. We zijn zo verstandig, haha

Na terugkomst zijn we naar onze nieuwe hostal gegaan. Hartje centrum. We hebben nu 'n piep klein slaapkamertje met 'n heerlijk groot bed. Een badkamer waar je je kont niet kunt keren. Maar de sfeer is erg goed. En dat is belangrijk.

Onze Frank is niet echt lekker, flink verkouden. Gaat nu lekker naar bed. Morgen hebben we een rustdag. Misschien ga ik straks nog even carnaval vieren!

• 16 Februari 2015 - 14:32

Albert:

Frank en Jet weer een prachtig verhaal. Frank beterschap en Jet Alaaaaaf!!