Rondje Nederland - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondje Nederland - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondje Nederland

Door: Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Jet

07 Juli 2013 | Nederland, Dokkum

Dagafstand: 65 km
Aankomst: Dokkum
Totale afstand: 788 km

Vanmorgen hebben we om kwart voor 11 de veerboot naar Harlingen genomen. Het was weer heerlijk zonnig. We waren de enige 2 fietsers. Om half 1 waren we in Harlingen.

We hadden gisteren besloten om niet de lange afstandroute via de garmin te nemen, maar een deel van de elfstedentocht. Die moest naar horen zeggen heel mooi zijn.

Zo gezegd zo gedaan. In Harlingen vonden we al snel de borden. Wij op weg naar Franeker. De wind is de afgelopen dagen gedraaid, dus we hadden flink wind op kop. Het eerste stuk tot Franeker vonden we wel leuk, maar we hadden er meer van verwacht.

Uiteindelijk kwamen we rond half 2 in Franeker aan. Rene, een vriend van ons, had ons op het hart gedrukt. Dat als wij naar Franeker gingen, we echt naar het Planetarium moesten gaan. Dat moest zo indrukwekkend zijn! Wij hadden echt zoiets van, waar heeft hij het over. Ik was alweer vergeten hoe het heette.

Toen we op enig moment door het centrum reden ziet Frank in een keer café Planetarium staan. Wij daar lunchen en nagevraagd wat dat Planetarium wel niet moest zijn! De mensen waren laaiend enthousiast. Het was niet uit te leggen wat daar te zien was, maar wel indrukwekkend. En dat was het ook.

Ene Mr. Eisinga heeft 240 jaar geleden het schaalmodel van het zonnestelsel op het plafond van zijn woonkamer aangebracht. Duurde 7 jaar! Een op de zolder aangebracht uurwerk regelt de omlooptijden van de toen bekende planeten.
Dit verhaaltje staat natuurlijk op hun website, haha
Dit is het enige nog werkende Planetarium van de wereld!!' Is ook koninklijk!

Ik ben misschien niet echt duidelijk, maar voor diegene die geïnteresseerd is, kijk op hun website.

Uiteindelijk moesten we om drie uur nog vanuit Franeker naar Dokkum zien te komen. Het eerste stuk naar Leeuwarden (daar liep geen route) zijn we via een drukke wegen gegaan. In Leeuwarden aangekomen hebben we de hele tijd op een fietspad langs de Dokkumer Ee gefietst. We zijn uiteindelijk via Leeuwarden, Barthlehiem, Birdaard naar Dokkum gefietst!
Dat was echt heel mooi, wel veel wind. We waren om uiteindelijk pas om 6u in het hotel...

Nu lekker eten en op tijd naar bed!

Ps: de mensen zijn hier erg aardig, maar dat Fries taaltje!!!!