Chatellerault - Poitiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Chatellerault - Poitiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Chatellerault - Poitiers

Blijf op de hoogte en volg Jet

20 September 2014 | Frankrijk, Poitiers

Dag 12, Poitiers, 45 km
Totaal 993 km

Vanmorgen weer op tijd op pad, want we wilden Charroux bereiken 100 km, want we vonden Tours wel 'n mooie stad maar geven toch meer de voorkeur aan kleinere stadjes. Dus hadden we zoiets van dan stoppen we niet in Poitiers. Maar het liep allemaal iets anders!!

We hebben het vanmorgen weer meegemaakt. Het was al van dat miezerige weer toen we aanfietsten. Toen gebeurde het!

Frank heeft de hele reis problemen met z'n zadel. Het gaat de hele los zitten. De afgelopen dagen moesten we elke dag wel 'n keer stoppen om het zadel vast te draaien. Vanmorgen weer het geval. We zaten nog geen uur op onze fiets, zijn net bezig met 'n klim, zit het zadel weer los. Wij stoppen om 'm weer vast te draaien, breekt de schroef doormidden. Staat Frank daar met het zadel in z'n handen.

En nu!
Het eerste dorpje lag 4 km verderop. Dus Frank eerst staand gefietst, maar dat is niet te doen. Dan verzuren je spieren enorm. Dus op z'n bagagedrager zittende zijn we naar het dorpje Traversais. Maar het dorpje was twee keer niets. In eerste instantie wij een bar binnen gelopen maar daar was niemand echt behulpzaam.

We waren er inmiddels achter gekomen dat er een fietsenmaker 20km verderop zat. Dus wij dachten dan regelen 'n bus en dan rijdt Frank even naar die fietsenmaker toe en dan wordt het zadel gemaakt! Maar even die wagen regelen was ook 'n ramp. Niemand werkte mee.

Uiteindelijk stond Frank met een aardige Mw. van het postkantoor te overleggen wat te doen. Kwam er een gepensioneerd stel voorbij gelopen. De man vroeg wat er aan de hand was. Frank legt op z'n beste Frans uit wat er gebeurd was. Zegt die man. Loop maar met ons mee naar huis, misschien heb ik wel iets.

En wonder boven wonder heeft die man in zijn garage exact dezelfde schroef liggen die wij nodig hadden. Hij had deze bij zijn oude werkgever meegenomen! Toen was het zo gepiept. De man was nogal handig en zag in een oogopslag hoe dat zadel in elkaar gezet moest worden. Ook kregen we 'n lekker kop koffie en na 'n uur konden we weer op pad! Het was inmiddels 11u en we hadden 17 km op de teller.

Eigenlijk wilden we vandaag 100km fietsen. Maar op een of andere manier hadden we daar geen zin meer in. Daarbij kwam ook nog dat er in mijn achter buitenband een scheurtje zat. Na 40 km gestopt in Portiers. Is tot onze verrassing echt een super mooie stad met hele mooie winkels.

We hebben inmiddels ook een adres van een fietsenmaker te weten gekomen. Dus hebben we m'n band laten vernieuwen! We hebben wel een nieuwe buitenband bij ons, maar die is inklapbaar en die willen we alleen gebruiken als we ooit pannen krijgen in de middle of nowhere

Om 3u hadden we alles weer onder controle en zijn we heerlijk de stad ingegaan. Het is hier super mooi. Achteraf ben ik blij dat dit allemaal is gebeurd! Uiteindelijk is het hier ook mooi weer geworden!

Verder heb ik weinig nieuws
Fijne avond

Ps, Cecile, we hebben best wel veel stempels verzameld (niet allemaal)!

Ps, Berdien, natuurlijk maken we veel kilometers maar dat moet ook wel, want het is een klere eind fietsen, haha
En het onderweg zijn is gewoon leuker dat op 'n kamertje te zitten! Ik vind het wel erg jammer dat we geen Compostella fietsers tegenkomen en dat we weer vaak de enige gasten zijn als we ergens slapen. Maar het is niet anders

Ik heb ook wat foto's geplaatst

• 21 September 2014 - 10:31

Bep Aalderink-v.d. Nieuwenhof:

Geweldig Jet wat jullie doen. Heb dit verslag doorgekregen van ons Riet.
    Zijn voor ons best hele bekende plaatsen allemaal. Was n beetje de route naar Loubedat. Zuid west frankrijk waar wij bijna 8 jaar hebben gewoond.
    Zet m op, en heel veel succes. Leuk om dit zo mee te beleven.