Rustdag Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rustdag Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rustdag Chartres

Blijf op de hoogte en volg Jet

16 September 2014 | Frankrijk, Chartres

Dag 8 rustdag in Chartres.

Gisterenavond zijn we nog even naar het centrum gelopen naar de Kathedraal. Wat is dat een immens groot ding. In de zomer maanden zijn in Chartres de bezienswaardigheden elke avond aangelicht. Net zoiets al glow in Eindhoven, maar wel iets minder spectaculair.

Toen we zaten te eten, zagen wel 3 bepakte Compostella fietsers voorbij komen. Ik ben er even naar toe gelopen. Bleken het 3 Poolse mannen te zijn die in 2 mnd vanuit Polen op en neer naar Santiago willen gaan fietsen. Het was al 9u in de avond dus haast donker en ze hadden nog geen slaapplek. Daar maakten zij zich geen zorgen over, want ze hadden toch een tentje bij!! Ja, zo kan je ook de Compostella fietsen, haha

Vanmorgen op tijd ontbeten en daarna zijn we nog lekker terug gekropen in ons bedje. Uiteindelijk zijn we het mooie centrum ingegaan en hebben we de beroemde Kathedraal bezocht. Deze Kathedraal heeft 172 glas in lood ramen met een totale oppervlakte van 2600 vierkante meter.
Voor de kathedraal lag een tegel waarop stond geschreven dat de wandelaars van de Compostella nog 1625 km moesten gaan!

Toen we de Kathedraal inliepen was er nog een dienst bezig. Aangezien je dan niet rond kan lopen zijn we gaan zitten. Tijdens de hostie uitreiking begon er toch een mevrouw te zingen. Zo ontzettend mooi, ik werd er helemaal emotioneel van. Die akoestiek en haar stem kwamen bij mij echt binnen, heel apart! Daarna heb ik maar een kaarsje opgestoken voor een goeie reis, haha

En dan ziet Frank bij mij de tranen over m'n wangen biggelen, zegt ie doodleuk. Als ik in een kerk zit, denkt ik altijd aan de hoeveelheid bloed, zweet en tranen dat het geloof ons gekost heeft! Een iets ander gevoel, ach ja....

Over bijgelovig gesproken. Toen wij in de kathedraal waren zag Frank 'n tijd lang een vleermuisje boven mijn hoofd fladderen en dat op klaarlichte dag! En schijnbaar zag Frank het niet alleen....

Weer terug naar de realiteit. We hebben vandaag verder lekker gerelaxt en ons een beetje voorbereid op morgen!

Doei

• 16 September 2014 - 20:32

Majo:

Zojuist jullie verslag vanaf de eerste pagina gelezen.
    Leuk om te lezen en knap van jullie om zo'n reis te maken.
    Poeh....zoveel kilometers per dag.....het lukt me nog niet om aan de 70 te komen.
    Hier zijn we ook alweer drie weken hard aan het trainen. Wim is inmiddels geopereerd aan zijn rug.
    Gaat gelukkig goed maar na 9 maanden niets kunnen, kun je weer van voren af aan beginnen haha.
    Ik spreek je graag eens na jullie reis.
    Hoe krijg je het toch allemaal voor elkaar ;-).
    Wens jullie nog een hele goede reis met goede benen en billen!

Groetjes, Majo