Rondreis Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondreis Chili

Blijf op de hoogte en volg Jet

18 Februari 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Vandaag hadden we onze vierde en laatste excursie met Cosmo Andino expeditions! We werden om 8u opgepikt en gingen toen naar "Salar de Tara". Moest volgens de touroperator de mooiste trip worden. We hadden Daniël weer als gids, kei leuke vent. We hebben hem al voor de derde keer. De groep bestond uit 14 mensen. Ze kwamen uit Brazilië, Canada en Duitsland.

Salar de Tara ligt in het Andes gebergte op de hoogvlaktes in Chili dichtbij de grens van Argentinië en Bolivia.

Eerst stopten we bij "Alma antennes". Vanuit de hele wereld hebben landen daar hun antennes geplaatst om signalen op te vangen vanuit de ruimte. Deze antennes staan op 5000 mtr. hoogte in het Andes gebergte. Deze plek is gekozen, omdat het hier praktisch altijd droog is en de lucht niet of nauwelijks vervuild is. Dit is een van de meest optimale plekken waar signalen uit de ruimte kunnen worden opgevangen.

Het hoogste punt wat wij vandaag hebben bereikt was 4700 mtr.

De laatste 30 km gingen we Off Road rijden. Dat was echt heftig. Er waren van die steile hellingen. Echt deze hoogvlaktes zijn zo wijds. Van dat horten en stoten werd ik een beetje misselijk! Deze tocht lijkt wel een beetje op Dakar. We vonden het beiden een hele aparte ervaring. Vooral als je dat wijdse en die kale vlaktes ziet. Je kunt kilometers verkijken, heel apart.
Op enig moment staan er van die grote sculpturen achtige rotspartijen door erosie gevormd. Echt gaaf om te zien. Gewoon in de middle of nowhere. Het kan hier +30 gr. zijn maar ook 's-nachts -20 gr.

Rond 12u kwamen we aan bij Salar de Tara op 4200 mtr. Het was een grote Laguna (meer) met een mega rotswand er om heen. En als je dan bedenkt dat het water in deze Laguna afkomstig is uit de grond, gesmolten sneeuw en een sporadische regenbui en dat op dik 4 km hoogte, dat is niet te bevatten. Na een wandeling hebben we op deze plek lekker geluncht.

Daarna zijn we rechtstreeks teruggegaan naar Atacama. We hebben regelmatig moeten stoppen voor lama's en ezels die op de weg liepen. Het was wel een klere eind rijden, maar zeer de moeite waard
Ook toen we vandaag weer naar beneden reden zagen we van die grote zoutvlaktes die op de zee lijken. Het is hier ook allemaal zo wijds. Je kunt echt kilometers voor je uit kijken. Die afstanden zijn niet ik te schatten. Je kan jezelf haast niet voorstellen hoe dit voelt. Om half vijf waren we weer terug.

Vanavond hebben we weer lekker een wijntje mogen drinken. Werd afgeraden, omdat we naar grote hoogtes gingen.

Morgen vliegen we weer richting Santiago naar La Serena. Daar begint weer een nieuw avontuur.
Uiteindelijk hebben we San Pedro de Atacama als super leuk ervaren. Maar we zijn ook blij dit stoffig en zeer warme gebied te verlaten!

Adios

• 18 Februari 2015 - 21:06

Berdien:

Hoi lieve luitjes,
    Heb zojuist weer wat reisverslagen van je gelezen Jet, super leuk wat jullie daar allemaal meemaken. Volgens mij is deze reis echt iets voor jullie. Avontuurlijk, mooie natuur. En nu op weg naar La Serena....... zal ook wel weer heel leuk worden. Veel plezier vanuit een bewolkt Veghel!!
    Groetjes Berdien

• 19 Februari 2015 - 00:13

Jolanda:

Ha jet en frank.....jeeeeeeee wat een prachtige verhalen. Wij waren heel even in Gent, een nachtje. Een keifijne onderbreking omdat we rue gladiollll aan het ontmantelen zijn. Heb het nog super en lief zijn voor elkaar he! Xxxxxxxxx Jolanda en geerrrrrtt