Rondreis Chili - Reisverslag uit Iquique, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu Rondreis Chili - Reisverslag uit Iquique, Chili van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Rondreis Chili

Blijf op de hoogte en volg Jet

12 Februari 2015 | Chili, Iquique

Vanmorgen hebben we een 'n paar uur door Iquique gefietst. Zoals bij veel steden in Zuid Amerika ziet het centrum er leuk uit. En heb je van die mooie pleinen. Maar zodra je de ring erop neemt veranderd dat snel. De buitenste wijk hebben er maar niet genomen, dat voelde gewoon niet goed. Wel heerlijk om 'n eind te fietsen!

Vandaag hebben we weer een restaurantje van de tripadvisor gekozen. Is echt ideaal, kom je op de leukste plekken. Komen we bij het adres aan hangt er alleen een plaat met de naam van het restaurant. Verder niets uitnodigend. Gaan we naar binnen komen we uit in een geweldig mooi binnentuin/patio, echt super. En het eten en de wijn waren geweldig lekker

Tijdens onze siësta beweegden onze bedden. We voelden het beiden. Blijkt dat er een aardbeving heeft plaatsgevonden in Antafagasta. Zo raar. Wij keken elkaar aan van, is dit echt!!!

Om half 8 hadden we onze trip to Ghost town! Eerst gingen we naar Santa Laura. Dat is een oude "mijn"waar vroeger nitraat en jodium werd gewonnen. In 1960 is de "mijn"dicht gegaan, omdat in Duitsland synthetische nitraat werd gemaakt. Was wel een leuke ervaring om zo'n excursie 's-avonds in de woestijn te doen, omdat het pikke donker is. Het is geen "mijn" waar men ik weet niet hoeveel meters de grond ingaat. De nitraat werd gewonnen tot 1 mtr diepte.

Onze gids heette Juan, een aantrekkelijke Chileen van onze leeftijd die best goed Engels sprak. Aangezien Frank en ik geen jas bij ons hadden, bij ons hotel hadden ze gezegd dat dat niet nodig was, kregen we een jas van Juan. Laat in de avond koelt het hier echt af en ee stond een behoorlijke wind
Op enig moment kreeg ik weer eens een opvlieger. Dus doe ik m'n jas uit.
Vraagt Juan aan mij of ik het warm heb. Zeg ik zo mooi tegen hem, yo tjengo sincuenta anos (ik ben 50jaar oud). Yo tjengo mucho Frio (koud) y mucho caliente (warm). Ik zei op m'n beste Engels, en die kwaal hebben ook zuid Amerikaanse vrouwen. Hij moest lachen, hij begreep mij wel, haha

Daarna gingen we naar Humberstone. Dat is een inmiddels verlaten dorpje dat speciaal gecreëerd is voor de mijnwerkers en hun gezinnen. Het ligt in de middle of nowhere in de woestijn. Ze noemen het hier Ghost town! In het dorp woonden vroeger zo'n 3500 mensen. Alles was aanwezig voor deze bewoners. Van school, zwembad, hotel, theater, ziekenhuis, brandweerkazerne, tandarts, markt. echt alles. De huisjes waren super klein. Voor de vrijgezelle mannen was een aparte unit. Die hadden geen eigen kamer die bedden gewoon om toerbeurt gebruikt, dag en nacht dienst. Om half 2 waren we thuis.

Dat was onze dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Iquique

Rondreis Chili

We gaan een maand in Chili backpacken!

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2015

Rondreis Chili

01 Maart 2015

Rondreis Chili

27 Februari 2015

Rondreis Chili

26 Februari 2015

Rondreis Chili

25 Februari 2015

Rondreis Chili
Jet

Fietstocht Jet & Frank naar Sevilla

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 58909

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 24 Februari 2016

Rondreis Oman

01 Februari 2015 - 03 Maart 2015

Rondreis Chili

04 September 2014 - 19 Oktober 2014

Fietsreis Santiago

27 December 2013 - 08 Februari 2014

Rondreis door Nieuw Zeeland

28 Juni 2013 - 17 Juli 2013

Rondje Nederland

04 September 2012 - 31 Oktober 2012

Fietstocht Jet & Frank naar Sevilla

Landen bezocht: