Banteux - Compiegne - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu Banteux - Compiegne - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jet Linden - WaarBenJij.nu

Banteux - Compiegne

Blijf op de hoogte en volg Jet

13 September 2014 | Frankrijk, Compiègne

Dag 5, Compiegne, 113 km
Totaal 475 km

Even nog terugkomend op de man des huizes van onze chambre d'hote. Hij kwam met 'n fles witte wijn aangelopen. Zegt ie, ik ben 'n connaisseurs (wijnkenner). Hij zei dat je van witte druiven jong blijft en toen wees hij naar z'n haar en zei dat ie 46 was en nog steeds niet grijs. Daarna greep ie naar z'n kruis en zei dat daar ook nog alles goed werkte, haha
Op zich wel grappig maar tegelijk onbeschoft, dan spoor je toch niet echt!

Wij zijn toch ook 'n stel dokussen!!
Tijdens het ontbijt vroeg de vrouw des huizes of wij een stempel wilden! Wij hadden zo iets van 'n stempel!!! Maar wat blijkt, we hebben 'n paspoort van de Compostella en wij dachten dat we overal officiële stempels bij kerken etc moesten halen. Maar het blijkt dat in dat paspoort allemaal stempels moeten staan van de slaapplekken en eventuele restaurants waar wij zijn geweest. Zijn we dus 3 stempels vergeten, haha

Vanmorgen weer om half 9 op pad.
Er hing een behoorlijke mist maar rond 10u kwam het zonnetje. Onze eerste koffiestop hebben gehouden na 35 km ik Saint Quentin

Daarna kregen we eerst een prachtig fietspad langs Canal Saint Quentin, verderop werd het een glooiend landschap met kleine klimmetjes en afdalingen. Het is zo lekker fietsen met de wind in onze rug. Op vlakke stukken vliegen we (dik 23 km) als het ware met onze bepakte fietsen over de weg.

In Guiscard hebben we na veel zoeken geluncht (68,5) stelde echt niets voor, maar we kwamen niets beters tegen.

In Noyon 85 km hebben we even een nieuwe Sudoku gekocht. Ik had de mijne eergisteren in Tournai laten liggen. En voor de mensen die het nog niet weten, ik kan niet zonder mijn Sudoku!!

Vanmiddag zeiden we nog tegen elkaar, we hebben geen beiden het idee dat we met een pelgrimstocht bezig zijn. We komen ook helemaal geen Compostellagangers tegen. We ervaren hetzelfde als onze tocht naar Sevilla. Nu komen we ook door heel veel kleine Franse dorpjes. Ook nu is er weinig volk op straat, haha

Om half 5 kwamen we aan in Compiegne (113 km). Het waren wel veel kilometers maar met de wind in de rug viel het reuze mee. Ons hotel dat we geboekt hadden ligt aan de rivier de Oise en had een lekkere bistro. We hebben daar lekker wat gegeten. Naast ons kwam een Nederlands koppel zitten die op doorreis waren naar Nederland! Na wat geklets te hebben vertelde zei zij dat ze chef du bureau was geweest toenmalige koningin Beatrix. Zij was 8 jaar de persoonlijk secretaresse van onze koningin! Tja zo iemand kom je niet elke dag tegen, haha

Na gaan we lekker naar bed. Voor morgen hebben we ook een slaapplek geregeld aangezien ik (en een beetje Frank) het fijner vindt dat we ergens naar toe fietsen waar ze een slaapplek voor ons hebben!!!

• 13 September 2014 - 22:35

Riet:

Ik moet wel lachen om jullie, Jet en Frank. Welke Compostela ganger weet niet dat ie onderweg stempels dient te verzamelen in z'n Pelegrin paspoort. Ik ben benieuwd wat de reis jullie brengt, maar voorlopig beschouw ik jullie als fietstoeristen i.p.v. bedevaartgangers :-). Maar dat zal het mooie van de tocht niet deren. Fijn dat jullie genieten en in elk geval ook goeie slaappaatsen vinden. Ja, die ene rare vent, maar die vergeet je maar snel!
    Bon route, Riet

• 13 September 2014 - 22:36

Arie:

Hallo Jet en Frank,

Compiegne ken ik, daar komt de Roparun ook door

• 14 September 2014 - 14:17

Berdien:

De ene dag ontmoet je een wijnkenner die moet laten horen dat hij ook een 'sexkenner' is en de andere dag de secretaresse van nota bene onze oude Koningin!! Ben zeer benieuwd welke interessante mensen jullie nog meer tegen zullen komen!! Ik lees het wel in je volgende verslagen.
    Bon voyage!!
    Groet Berdien

• 14 September 2014 - 14:57

Cecile:

Hey Jet en Frank,

Jullie gaan als een speer!! Lekker met die wind in de rug. Nu mag jij zeker op kop, Jet?
    Stempels kan je overal halen: in cafés, gemeentehuis (ayuntamiento), politiebureau, VVV, albergue, enz.
    Veel plezier!

• 14 September 2014 - 16:54

Irma:

Jet dan moet jij dat ook herkennen van de roparun !!
    Veel fietsplezier he